Menu

Polský Lublin objednal dalších 12 elektrobusů od Solarisu

Solaris Urbino 12 electric pro Lublin. (foto: Solaris Bus & Coach)
Solaris Urbino 12 electric pro Lublin. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 05. 2020 18:50
Redakce
1 minuta čtení

Lublin v uplynulých 15 letech intenzivně investoval do rozvoje své trolejbusové sítě a jejího zázemí. Rozvoj trolejbusů v tomto polském městě prakticky nemá v rámci EU srovnání. Vedle klasických trolejbusů se ve velké míře začaly uplatňovat také trolejbusy parciální, které zvládají absolvovat část trasy mimo trolejové vedení, čímž se akční rádius elektricky poháněných vozidel ještě zvětšil.  

Solaris Urbino 12 electric pro Lublin. (foto: Solaris Bus & Coach)

Přestože trolejbusům zůstává úloha páteřního dopravního prostředku, město se snaží usilovat o elektrifikaci veřejné dopravy i v rámci linek, které nejsou pro převod na trolejbusovou dopravu ani v delším výhledu předurčeny. Tuto úlohu zde mají zastat elektrobusy. Už v prosinci 2019 byla podepsána smlouva, která předpokládala dodání celkem 20 elektrobusů Urbino 12, nyní je jasné, že se k těmto vozům přidá dalších 12 vozidel. Na základě smlouvy podepsané mezi dopravcem a Solarisem by měly být tyto vozy dodány v období od listopadu 2021 do dubna 2022. Celková hodnota kontraktu je více než 192 mil. Kč (32 mil. zlotých), v ceně je ale zahnut také vybraný poprodejní servis a 7 nabíjecích stanic.  

Smlouva byla podepsána dne 8. 5. 2020, 7 vozů dorazí ještě do konce letošního roku, zbylých 5 v roce následujícím. Vozidla budou vybavena bateriemi o kapacitě 116 kWh typu Solaris High Power, což jsou z hlediska složení články LTO určené pro rychlé a opakované nabíjení. Nabíjení se předpokládá vedle klasického způsobu plug-in také pantografem na střeše vozidel. Nabíječky budou mít výkon 80 kW (pro jedno vozidlo, anebo 40 kW, když se budou současně nabíjet dva vozy).

Na střeše se budou nacházet také fotovoltaické moduly (fólie), které mají pomáhat optimalizovat spotřebu elektrické energie vozidla. Solární panely na střeše jsou specialitou na řadě polských autobusů, mají však veskrze pouze marketingovou hodnotu, protože elektrická energie vyrobená těmito panely je naprosto zanedbatelná i v případě velmi pozitivních okolních podmínek.

Obsaditelnost každého z elektrobusů bude max. 70 osob, z toho 27 se bude moci posadit. Součástí výbavy bude klimatizace salónu cestujících i řidiče, automaty na prodej jízdenek, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení, kamerový systém, systém počítání cestujících atp.

Libor Hinčica

Podobné články