Společnost Volvo Buses se pochlubila úspěch v oblasti dodávek svých elektrobusů. Pro dopravce Vy Buss AB dodá celkem 49 článkových elektrobusů, které budou nasazeny do města Jönköping na jihu Švédska. K dodání vozidel by mělo dojít v létě 2021.
Přestože by se mohlo při pohledu na fotografie města Jönköping zdát, že se jedná o jedno ze švédských center na pobřeží moře, ve skutečnosti město leží ve vnitrozemí, avšak na břehu druhého největšího švédského jezera Vättern. Ve městě žije zhruba 61.500 obyvatel, k čemuž je nutné dopočíst ještě velké množství studentů z místní univerzity. V letech 1907 až 1958 byly součástí města tramvaje.
Místní nevelký tramvajový systém byl dlouhou dobu tvořen pouze dvěma linkami (zelenou a červenou), v roce 1946 přibyla i třetí linka (žlutá), která ale sloužila jen jako posilová (šlo fakticky o zkrácenou podobu červené linky). Vozový park byl však tvořen v 50. letech již notně zastaralými vozy. Nové tramvaje si město během historie dovolilo pořídit jen dvakrát – v letech 1907 a 1915. Poté se dvakrát (v letech 1925 a 1930) spokojilo s nákupem ojetin. S rostoucím automobilismem a zdokonalením autobusů bylo rozhodnuto, že bude tramvajový provoz ve městě nahrazen autobusy, přičemž první linka (zelená) byla uzavřena již v roce 1951. Od té doby existovala ve městě už jen jediná trať, na níž byl v roce 1954 zastaven nejprve provoz posilové žluté linky a dne 7. 6. 1958 i provoz linky červené. Od té doby město spoléhalo jen na služby autobusů, které by ale rádo nyní převedlo na elektrický pohon.
První krok byl v tomto směru již proveden. Od 15. 12. 2019 začala být autobusová linka číslo 17 obsluhována jako první sólo elektrobusy, které rovněž dodalo Volvo. V letošním roce pak mělo dojít k podpisu smlouvy s Volvem na dodávku hned 49 kloubových elektrobusů Volvo 7900A Electric (používáno je též pojmenování Volvo 7900 Electric Articulated). Ty budou nabíjeny prostřednictvím nabíječek na konečných, kterých má být dodáno celkem 10 z produkce společnosti ABB (ta již dodala nabíjecí místo i pro linku číslo 17). Nabíjecí výkon má být až 450 kW, což by mělo umožňovat nabít vozidla během 5–7 minut (v praxi se ale obvykle, pokud to umožňují oběhy vozidel, používá nabíjecí výkon menší, čímž se i prodlužuje doba nabíjení). Nové kloubové elektrobusy mají být nasazeny na páteřní linky čísel 1 až 4.
Libor Hinčica