22 let po vyrobení se vrátil zpět do ČR trolejbus Škoda 14 TrE ev. č. 9803. Do Ameriky putoval jako skelet se sadou dílů, jejichž finální montáž probíhala až v USA v Hunt Valley poblíž Baltimoru ve státě Maryland. Do ČR se vrací jako kompletní trolejbus po dlouhých letech spolehlivé služby v daytonském DP. Do provozu v USA měl být zařazen dne 10. 6. 1998, tedy takřka na den 22 let před svým návratem do ČR.
Dopravní podnik v Daytonu (RTA Dayton) trolejbus daroval našemu časopisu s cílem jeho prezentace coby historického vozidla české veřejnosti. Po peripetiích s přepravou z USA dorazil vůz dne 10. 6. 2020 do Bremerhavenu v Německu a dne 11. 6. 2020 byl naložen s tím, že se měl vydat na cestu do ČR. Aby to však nebylo příliš jednoduché, zastavil se náklad ještě v celním prostoru, kde němečtí celníci nechtěli vozidlo pustit kvůli nesrovnalosti v tranzitním prohlášení (tzv. dokument T1). Celníci si však nechali situaci vysvětlit (přiznejme si, že těch trolejbusů z USA do Evropy zase tolik neputuje) a nakonec náklad ráno dne 12. 6. 2020 do ČR pustili. K hranici se vůz přiblížil již odpoledne, avšak bylo zde nutné čerpat přestávku a respektovat zákaz jízdy nadrozměrných nákladů v určených hodinách, a tak se ještě na pár hodin vozidlo zastavilo v sousedním Sasku.
Okolo 20:30 dne 12. 6. 2020 ale byla hraniční linie u Krásného Lesa (Petrovic) na Ústecku překročena a trolejbus se poprvé po 22 letech objevil na území ČR. Jeho cesta se zastaví v depu dopravní společnosti Universal Transport, která nechá naložený trolejbus odpočívat ještě celý víkend. V pondělí 15. 6. 2020 je pak v ranních hodinách plánována vykládka v areálu střešovické vozovny a dočasné umístění vozidla do expozice muzea.
Blahopřejeme Vám! Dokázali jste dostat Čechoameričana zpět domů.
Libor Hinčica