Loni vypsanou veřejnou zakázku na nové pětivozové soupravy pro ukrajinský Charkov vyhrál čínský podnik CRRC Tangshan Co., Ltd. Do výběrového řízení se přihlásil i ukrajinský Krjukovskij vagonostrojitělnyj zavod (dále jen “KVSZ”), jenže jeho nabídka byla cenově vyšší, a tak prohrál.
Rozpočet na nové soupravy měl Charkov daný, od Evropské investiční banky měl zajištěn úvěr v maximální výši 45 milionů eur (dnes cca 1,198 mld. Kč). Zatímco KVSZ nabídl bez DPH 44 998 624 eur, Číňané přišli s cenou 43 956 934,60 eur bez DPH. KVSZ se ovšem ostře proti výsledkům tendru ohradil: “Zdrojem financování jsou úvěrové prostředky Evropské investiční banky (EIB). Avšak při nákupu přes dovoz bude muset Charkov navíc zaplatit více než 25 % z této částky na daních daních a poplatcích (DPH, celní odbavení) z charkovského městského rozpočtu.“ Ve výsledku tedy dle KVSZ Charkov nic neuspoří. KVSZ již podal protest u výběrové komise a také odeslal stížnost od Lucemburska, kde EIB sídlí. KVSZ také nepochopil, proč do tendru nebylo dáno zvýhodnění pro ty subjekty, které se zaváží realizovat alespoň 30 % produkce v zemi odběratele (respektive zajistí, že bude výrobek alespoň ze 30 % tvořen komponenty ze země odběratele), ačkoli EIB takovouto variantu připouští. Jako příklad uvádí KVSZ Oděsu, která tuto preferenci v aktuálním tendru na nové tramvaje uplatňuje. KVSZ nakonec ještě zpochybnil kvalitu souprav metra vyráběných v Číně a uvedl příklad Bostonu, kde byly registrovány v posledních měsících různé incidenty s čínskými soupravami metra (viz třeba zde).
Nové soupravy pro Charkov budou dodány do 35 měsíců od podepsání smlouvy. Mezi jednotlivými vagony cca 96 metrů dlouhých souprav o max. provozní rychlosti 80 km/h bude možné volně procházet. Jak vysvětlil svého času charkovský náměstek pro dopravu a infrastrukturu, Jevgenij Vodovozov, těmto soupravám se říká “roura” (orig. труба, možno přeložit i jako trubka). Bude to vůbec poprvé, co se na Ukrajině tyto “roury” objeví.
Dodejme, že město Charkov bude svou síť metra brzy prodlužovat, stavět se bude díky úvěrům mezinárodních bank nový úsek zelené linky o délce cca 3,5 km (viz plánek vpravo). Stavba zabere 48 měsíců času, nová koncová stanice Oděsskaja bude vybavena obratištěm se čtyřmi kolejemi.
Text: Vít Hinčica
Titulní foto: souprava metra v depu Moskovskoje (autor: Maximiljan / Wikipedia.org)
Vpravo: plánek sítě metra s vyznačením prodloužení zelené linky, které se mělo původně začít stavět v prvním čtvrtletí tohoto roku, ale zatím se tak ještě nestalo. (autor: Robert Schwandl / UrbanRail.net)