V Korejské lidově demokratické republice (KLDR) vzniká zcela nový tramvajový provoz. Sloužit by měl cestujícím ve městě Wonsan, resp. v místním resortu Wonsan-Kalma. Ten vznikl jako novostavba na místě vojenské základny a přístavu na pobřeží Japonského moře.
Rozhodnutí o vybudování plážového resortu mělo být přijato v roce 2013, načež se začalo s jeho rozsáhlým budováním. Vznikly nové ubytovací komplexy, aquapark, zábavní prostory, obchody a nezapomnělo se ani na infrastrukturu. Vybudováno bylo nové letiště pro civilní dopravu a v samotném resortu má cestujícím sloužit nová tramvajová linka, na jejíž stavbě se již začalo pracovat. Uvádí se, že by měla být vybudována okružní trasa, přičemž použit by měl být úzký rozchod (1.000 nebo 1.067 mm).
Vozidla by měla být vyrobena severokorejským závodem na výrobu elektrický lokomotiv. Tento závod mimochodem zahájil sériovou výrobu prvních elektrických severokorejských lokomotiv, které byly vyráběny podle dokumentace československých lokomotiv řady E499 (řada ČD 141; „bobina“). Později zde měly vznikat také tramvaje, jejichž vzhled byl inspirován vozidly KT4D z produkce ČKD. Nyní by se zde měly zrodit nové tramvaje pro Wonsan, jejichž design by měl být odrážet poklidnou dovolenou u moře. Vizualizace ukazují dva typy navržených vozidel. V obou případech jde o sólo čtyřnápravové vozy se standardní výškou podlahy. Jedna varianta počítá s třídveřovým provedením a kompletním zasklením, druhá s otevřenou letní verzí, kdy by se do vozu vstupovalo skrze široký otevřený prostor uprostřed vozu.
Resort měl být původně otevřen již 15. 4. 2020, práce ale prozatím nebyly dokončeny. Další informace k tramvajovému provozu prozatím uvolněny nebyly. Připomeňme, že v Severní Koreji v současné době jezdí tramvaje pouze ve dvou městech, v dalších 12 by měly jezdit trolejbusy.
Libor Hinčica