Skupina Daimler Buses rozšířila své portfolio výrobků zaměřených na trhy východní Evropy o hybridní verzi svého městského autobusu Conecto. Upravená verze dieselového autobusu, který můžeme z českých měst znát například z příbramské MHD, kde slouží celkem 14 vozů, byla poměrně v tichosti představena 15. 9. 2022 v Turecku. Právě zde byla novince věnována největší pozornost v médiích. Bez většího humbuku se Conecto hybrid dostalo i na právě skončený veletrh Czechbus, na němž se představil jeden z 23 objednaných (a patrně jeden vůbec z prvních sériově vyrobených) vozů pro MHD v Jablonci nad Nisou.
Na úvod článku považujeme za nutné nejprve udělat pořádek v uváděné terminologii. Ačkoli Mercedes prezentuje upravené Conecto jako hybridní, je nutné zdůraznit, že stejně jako v případě modelu Citaro hybrid se ani u Conecta nejedná o plnohodnotný hybrid, ale pouze o řešení s využitím mild-hybridního modulu. Obdobně s obchodními jmény žonglují i další výrobci (vzpomeňme například nyní široce propagovaný „hybridní“ Crossway či „hybridní“ MAN Lion’s City), přičemž hlavním motivem tohoto změkčení názvosloví je propůjčit nabízeným autobusům punc zeleného výrobku, který se pak v řadě států může natěsnat i do definice nízkoemisního vozidla, na které lze v lepším případě dokonce čerpat dotace, a když ne, tak v tom horším alespoň zaplácnout povinnou kvótu na plnění podílu nízkoemisních vozidel v rámci obnovy vozového parku novými vozidly, jak definuje ve svém tažení za čistější Evropu příslušná směrnice EU. Mild-hybrid je z tohoto pohledu neocenitelným služebníkem. Dopravci si nadále mohou pořizovat dieselové autobusy, u nichž musí akceptovat jen nepříliš velké cenové navýšení a minimální nárůst údržbových nákladů, a přitom lze kolem příběhu nákupu tohoto druhu vozidel postavit ukázkovou Potěmkinovu vesničku na téma „Záchrany planety“.
Od představení nového Conecta ve Varšavě uplynulo letos v září již 6 let. Autobus byl prozatím dostupný jen v ryze dieselové a plynové verzi, nyní se přidává i ona hybridní modifikace. Ta přejímá mild-hybridní modul, který je uplatňován již na autobusech Mercedes-Benz Citaro, v Německu vyráběných dražších sourozencích, kteří jsou v této konfiguraci nabízeni již od roku 2017. Ačkoli turecká média neopomněla v rámci prezentace upraveného autobusu zmínit, že na vývoji se ve velkém podíleli pracovníci vývojového centra přímo v Turecku, je nutné toto prohlášení vnímat s určitou rezervou. Nelze v žádném případě snižovat erudici inženýrů z Anatolie, kteří dnes skutečně stojí za velkou částí vývoje autobusů nesoucích trojcípou hvězdu ve znaku, v případě Conecta hybrid byla ale jejich role přece jen poněkud symbolická, protože základní řešení pohonného systému bylo plně převzato z Citara. Hlavní změnou na turecké straně byla adaptace pro převodovku Voith DIWA 6, která je u Conecta jako základ, zatímco u Citara se v kombinaci s mild-hybridem používá obvykle převodovku ZF EcoLife.
Mild-hybridní modul od Mercedesu slibuje úsporu paliva až 6,5 %. Řešení využívá rekuperace elektrické energie, která se ukládá do superkondenzátorů na střeše vozidla (dvojice modulů). Dále je k dispozici malý měnič elektrické energie, elektromotor o výkonu 14 kW a chladicí okruh (pro motor a měnič). Motor nezvyklého diskovitého tvaru je integrován mezi motor a převodovku. Akumulovaná energie se využívá při volnoběhu a při potřebě poskytnout vozidlu větší výkon, typicky při rozjezdu. Celý systém je záměrně proveden jako nízkonapěťový (pouze 48 V), díky čemuž například není nutné proškolovat personál.
Vozy Mercedes-Benz Conecto hybrid si nyní zakoupil dopravce ČSAD Slaný ze skupiny ICOM transport, s nímž byla po dlouhých peripetiích podepsána pětiletá smlouva na provozování MHD v Jablonci nad Nisou. Připomeňme, že MHD v Jablonci nad Nisou dlouho provozovala společnost z portfolia rekreačního střelce Jiřího Vařila – BusLine. Na jaře 2020 však vybrali zastupitelé jako vítěze výběrového řízení na dopravní obslužnost pražskou firmu ABOUT ME. Neúspěšný uchazeč v podobě Autobusové dopravy, s.r.o. z Podbořan (jenž oficiálně s firmou BusLine nic společného nemá) ale výsledek tendru napadl. Situaci bylo kvůli průtahům nutno řešit zrušením původní soutěže a vypsáním nové jen na přechodné dvouleté období. I přes krátkou dobu kontraktu projevilo zájem hned osm subjektů, mezi nimiž nejlepší nabídku podala překvapivě firma Umbrella, jež byla dosud v našich končinách spojována především s dálkovou dopravou (zejména provázaností s FlixBusem). Umbrella převzala provoz MHD od 1. 2. 2021 a na počátku února příštího roku jej má předat novému dopravci.
Ačkoli se v Jablonci vedly dlouhé diskuze o tom, zda by město nemělo provozovat MHD ve vlastní režii, k čemuž má k dispozici i dříve založenou firmu Jablonecká dopravní, rozhodli zastupitelé nakonec o tom, že se bude dále pokračovat v režimu s využitím soukromých dopravců a Jablonecká dopravní bude nadále plnit jen roli jakéhosi koordinátora veřejné dopravy ve městě.
Vítězem tendru vypsaného v létě 2021 byla vyhlášena firma ČSAD Slaný ze skupiny ICOM transport, která podala nejnižší nabídku (54,97 Kč/km) z šesti přihlášených účastníků. Na druhé pozici skončil někdejší provozovatel BusLine MHD Jablonecko (56,74 Kč), dosavadní provozovatel (Umbrella) byla s částkou 57,67 Kč třetí, Autobus Karlovy Vary z impéria podnikatele Zemka nacenily 1 km na 58,11 Kč, pražská firma ABOUT ME na 59,05 Kč a zcela na chvostu se ocitl dopravce Vega Tour s částkou 67,41 Kč. I když město původně chtělo nabídnout desetiletý kontrakt, rozhodlo se jen pro pětileté období. Přesto nový dopravce přistoupil k nákupu nových autobusů.
Těch bude celkem 27. Čtyři z nich budou reprezentovat midibusy slovenského Rošera, zbylých 23 poté ona „hybridní“ Conecta. Rozsah spojů jablonecké MHD zůstane identický jako dosud, vyjmuta bude pouze linka č. 115, kterou nově převezme od února Liberecký kraj (jde o rychlostní spoj z Rychnova u Jablonce n/N do centra Jablonce).
Conecta budou vybavena standardně motorem Mercedes-Benz OM 936 (EURO VIe) o objemu 7,7 litrů a výkonu 220 kW (k čemuž lze připočíst ještě oněch 14 kW výkonu elektromotoru). Již zmíněná převodovka Voith DIWA.6 je automatická s čtyřmi rychlostmi stupni. Autobus má délku 12 134 mm, šířku 2 550 mm a výšku 3 150 mm, rozvor náprav činí 5 900 mm. Obsaditelnost v konfiguraci pro Jablonec je stanovena na 30 míst k sezení a 73 k stání. Prostor salónu cestujících bude klimatizován jednotkou EvoCool, kterou lze využít i k přitápění vozidla. Cestující budou mít tradičně možnost využít k dobíjení mobilních zařízení USB porty. Na veletrhu Czechbus bylo Conecto hybrid vystaveno pouze na venkovní ploše před vstupem do haly 2. Jde o první z 23 vozů, které budou postupně do ČR naváženy a předávány novému dopravci tak, aby s nimi bylo možné zahájit od 1. 2. 2023 ostrý provoz.