Provozovatel městské autobusové dopravy v polských Katowicích (PKM Katowice) uzavřel výběrové řízení na dodání 30 kloubových elektrobusů, které vypsal v srpnu letošního roku. Nabídky do tendru podala trojice uchazečů, konkrétně turecký Karsan, lokální zástupce čínského Yutongu (Busnex Poland) a hegemon polského trhu městských autobusů – Solaris Bus & Coach. Na nákup vozidel si dopravce vyhradil 107,3 mil. zlotých (bez DPH), tj. zhruba 623,5 mil. Kč (resp. 20,8 mil. Kč/vůz včetně nabíječky o výkonu 120 kW).
Všichni tři nabízející se do uvedeného rozpočtu vešli, a to s poměrně značnou rezervou. V přepočtu na české koruny nabídl nejnižší cenu Yutong (potažmo Busnex), který jeden vůz nacenil na zhruba 18,28 mil. Kč. Na druhé příčce se umístil turecký Karsan s cenovkou 18,88 mil. Kč a nejdražší nabídku podal Solaris, u nějž by jeden elektrobus vyšel na 19,46 mil. Kč. Všechny uvedené ceny jsou uvedeny bez DPH a zahrnují v sobě i alikvotní část souvisejících plnění (například zmíněných nabíječek).
Jelikož nabídka Karsanu nesplnila požadavky zadávacího řízení, byla z tendru vyloučena, a tak se konečný souboj svedl jen mezi Solarisem a Yutongem. Přes značný cenový rozdíl nebyla pořizovací hodnota jediným hodnoticím kritériem (měla váhu jen 60 %), ovšem Solarisu se nepodařilo posbírat více bodů ani v dalších technických částech, a tak v konečném hodnocení obdržel jen 82,37 bodů, zatímco Yutong 96 ze 100 možných.
Vozidla mají být dodána ve dvou etapách – prvních 15 vozů do 300 dnů od podpisu smlouvy (nejdříve však 30. 6. 2025), zbylých 15 do 600 dnů (nejdříve ale až 30. 3. 2026). Elektrobusy mají na jedno nabití ujet minimálně 350 km (za definovaných – spíše laboratorních – podmínek), nabíjení má být možné přes standardizovanou zásuvku CCS2 a přes pantograf.
Pakliže nedojde k napadení výběrového řízení ze strany neúspěšného uchazeče, lze předpokládat, že v nejbližších dnech dojde k samotnému podpisu kupní smlouvy. Katowice by se tak staly prvním polským městem, které by si pořídilo článkové elektrobusy čínského gigantu, jenž je v zemi našeho severního souseda poměrně úspěšný. První kontrakt na elektrobusy zde vyhrál v roce 2020 a od té doby měl předat zákazníkům již 113 vozů různých délkových modifikací. Významnou referenci si připsal v loňském roce, když uspěl v soutěži na dodání 18 vozů standardní délky pro Varšavu.