Hlavní město Slovenska se v posledních týdnech výrazně posunulo na své pouti k posílení úlohy trolejbusové dopravy ve svých ulicích. Po únorovém příspěvku na vyhotovení projektové dokumentace pro nové tratě byla evropská pokladnice prostřednictvím Operačního programu Integrovaná infrastruktura štědrá i v otázce pořízení nových vozidel. V pondělí byla Bratislavě přiklepnuta dotace určená na pořízení nových trolejbusů vysoutěžených v loňském roce a letos postupně v objemu 50 kusů – 39 z nich dodá Škoda Electric, 11 SOR Libchavy.
Svou, v součtu historicky největší zakázku na trolejbusy vypsal Dopravný podnik Bratislava 22. dubna 2021. Celkově ve třech tendrech poptával zmíněných 50 trolejbusů v parciálním provedení, z toho 11 standardní délky okolo 12 metrů, 23 kloubových a 16 velkokapacitních tříčlánkových o délce okolo 24 metrů. Předpokládaná hodnota všech zakázek byla 45,6 mil. eur, přičemž se od začátku – jak už to bývá u podobných projektů standardem – počítalo s dotací z Evropské unie. Jako první se do finále na začátku září 2021 dostalo premiérové československé výběrové řízení na tříčlánkové trolejbusy, které opanoval tandem Škoda Electric a Solaris Bus & Coach. Na konci stejného měsíce pak DPB vyhodnotil rovněž soutěž týkající se 18m kloubových vozů, jež rovněž ovládla Škoda Electric opět nabízející výrobek s karoserií španělsko-polského Solarisu. Třetí zakázku získal v lednu letošního roku libchavský SOR.
Již zmíněná dotace byla městskému podniku schválena slovenským Ministerstvem dopravy, výstavby a regionálního rozvoje v pondělí 14. 3. 2022 ve výši 43,4 mil. eur s tím, že DPB z celkových nákladů zaplatí pouze 5 %. Tím se Bratislavě otevřely dveře k podpisu smluv na všech 50 trolejbusů z loňských soutěží. Většinový výherce Škoda Electric do slovenské metropole dodá 23 vozů Škoda 27 Tr a v hlubší spolupráci se Solarisem i 16 tříčlánkových trolejbusů prezentovaných pod tajemným názvem Škoda-Solaris 24m užívajících karoserii Trollino 24. Za jeden 18metrový vůz zaplatí DPB 538 950 eur bez DPH, delší stroje podnik poté přijdou na 1 047 500 eur za kus bez DPH. Zatímco trolejbusy o délce 18 metrů by měly ve slovenské metropoli všechny spočinout do 18 měsíců od podpisu smlouvy, ve druhém případě činí tato lhůta měsíců 20.

Vizualizace tříčlánkového vozu postaveném na základech karoserie Trollino 24. (zdroj: Škoda Transportation)
Oba typy dodávaných škodováckých trolejbusů budou vybaveny klimatizací pro cestující i řidiče, vyhrazenými místy pro kočárky, invalidní vozíky a bicykly. Chybět nebude ani moderní informační systém, vnější a vnitřní kamery, automatické počítání cestujících nebo Wi-Fi připojení. Ve vozidlech bude rovněž instalováno zařízení pro dálkový přenos dat pro diagnostiku.
Určitou zajímavostí v dodávaných vozech Škoda 27 Tr budou v salonu nainstalované police na zavazadla, což je v případě trolejbusů spíše ojedinělé řešení. Důvodem je skutečnost, že Dopravný podnik Bratislava plánuje tyto vozy vypravovat na linku 61 spojující Hlavní nádraží s Letištěm. Mimoto jsou trolejbusy určeny také pro linku 40 provozovanou mezi Hlavním nádražím, Autobusovou stanicí a terminálem Most SNP. Nejdelší trolejbusy s karoserií New Trollino 24 poté vyjedou na nejvytíženější trolejbusovou linku v Bratislavě, která pod číslem 71 (dříve 201) spojuje městskou část Vrakuňa opět s Hlavním nádražím.