Nedávno jsme informovali o druhém letošním pokusu Petrohradu získat na leasing nové trolejbusy. Vypsané výběrové řízení na 41 sólo vozů sice dospělo do fáze elektronické aukce, která se uskutečnila, avšak bylo napadnuto dealerem vologdského trolejbusového závodu Trans-Al’fa, který si stěžoval na neurčité formulace, neplatné či zastaralé národní normy GOST a některé další náležitosti, jež dle jeho názoru byly nevhodně nadefinovány a měly vyhovovat jen jednomu výrobci trolejbusů.
Ruský federální antimonopolní úřad (FAS) dal stěžovateli v řadě jeho bodů za pravdu a potvrdil, že podmínkám tendru vyhovoval jen jeden výrobce. FAS tedy na počátku srpna vyzval Gorelektrotrans k tomu, aby řízení opakoval a nevhodně napsané podmínky opravil. Gorelektrotrans ještě v červenci anuloval výsledky elektronické aukce a podmínky tendru upravil, dne 4. srpna 2020, necelé dva týdny před ukončením lhůty pro podání nabídek, ale výběr vhodného dodavatele pozastavil s odůvodněním, že je nutné upravit potřeby v oblasti trolejbusového vozového parku v důsledku odložení velké dopravní reformy na území města. Nicméně o nutnosti odložení této reformy se vědělo již v době, kdy začaly být trolejbusy soutěženy, a samotná reforma neměla potřebu trolejbusů nijak zvýšit… Je to tedy už druhá podivná výmluva, kterou Gorelektrotrans při hledání vhodného dodavatele zhruba čtyř desítek trolejbusů v letošním roce upatnil.
Na Gorelektrotrans a jeho tendry si u FAS stěžují společnosti v posledních čtyřech letech poměrně často, například v roce 2018 byl napadnut téměř každý šestý tendr, který petrohradský DP vypsal (105 případů z více než 660 zakázek).