Menu

92 nových trolejbusů o délce 21,49 m pro São Paulo

Parciální trolejbus e-Trol 21,5 od brazilské firmy Eletra při představení novinářům. (foto: Eletra)
Parciální trolejbus e-Trol 21,5 od brazilské firmy Eletra při představení novinářům. (foto: Eletra)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 08. 2024 18:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Trolejbusový provoz v brazilském městě São Paulo se dočká 92 nových přírůstků v podobě netradičních dvoučlánkových vozů v čtyřnápravové verzi o délce takřka 21,5 m. První z vyrobených vozů byl dodán v květnu letošního roku a představen novinářům v červnu.

Trolejbusy jsou společným výrobkem Mercedesu (podvozek 0500UA), místního nástavbáře CAIO (karoserie eMillenium), společnosti Eletra coby dodavatele elektrické části (použit je měnič typu CVW800 WEG) a firmy WEG, která zajišťuje dodávku asynchronních trakčních motorů se špičkovým výkonem 380 kW. Jako finální dodavatel je uváděna společnost Eletra, která pro vozidlo používá obchodní jméno e-Trol 21,5. Maximální hmotnost vozu činí 38 tun, šířka je 2 550 mm, výška 3 510 mm a délka již v titulku zmíněných 21 490 mm. Trolejbusy jsou koncipovány jako parciální, vybaveny jsou konkrétně trakčními bateriemi LiFePO4 (dodávané stejně jako elektromotory společností WEG), jejichž kapacitu elektrické energie ovšem výrobce neudává. Vozidla mají pouze troje dvoukřídlé dveře situované na levé bočnici, neboť se předpokládá využití ostrovních nástupišť. Každý z vozů má být schopen pojmout 146 cestujících, z toho 60 sedících.

Příchod 21,5m trolejbusu oznámil výrobce již v roce 2022, kdy byl podle očekávání prohlášen za vítěze tendru na dodávku 92 vozů. První fotografie představovala vůz v zeleném lakování, resp. polepu. (foto: Eletra)

Kromě prototypu, jenž by měl nyní sloužit ke zkouškám, se má ve výrobě nacházet již dalších deset vozů. Celá flotila je určena pro provoz na novém BRT (Bus Rapid Transit) koridoru označeném jako ABC (ten stávající, jehož první úsek byl zprovozněn v roce 1988, nese pojmenování ABD). Písmena ve jméně vycházejí tradičně z názvů měst, jež mají trolejbusy na celkem 17,3 km dlouhé trase s 16 plánovanými zastávkami propojit, tedy São Paulo Santo André, São Bernardo do Campo a São Caetano do Sul. Předpokládá se, že denně využije služeb trolejbusů okolo 173 000 cestujících, přičemž na koridoru budou v provozu tři linky (Expresso s výpravou 12 vozů, jež budou přímo spojovat terminál São Bernardo s konečnou Sacomã, dále Semiexpresso s 34 vozidly, která budou zastavovat na pěti zastávkách a vybraných terminálech, a Parador s 30 trolejbusy, které obslouží všech 16 zastávek). Špičkový interval linek se má pohybovat od 4 do 8 minut, jízdní doba v závislosti na použité službě od 40 do 52 minut. Výstavba byla zahájena v únoru 2022 a uvedení celého koridoru do provozu je nyní předpokládáno v lednu či únoru 2026.  

Mimo nových vozidel pokračuje dopravce také v doplňování flotily trolejbusů formou přestavby starších kloubových dieselových autobusů (standardních třínápravových). První takové vozy byly uvedeny do provozu již v roce 2011 (šlo o v té době desetileté vozy Volvo/Busscar B10M, z nichž tři dosud jezdí), nyní se má (opět za využití elektrovýzbroje od společnosti Eletra) rodit dalších deset takových trolejbusů.

Podobné články