Menu

9krát Iveco Crossway LE LINE pro Arrivu City

Trojice nových Crosswayů LE LINE 12M vyčkává dne 2. listopadu 2020 na dovybavení v malešické provozovně Arrivy City. (foto: Matěj Stach)
Trojice nových Crosswayů LE LINE 12M vyčkává dne 2. listopadu 2020 na dovybavení v malešické provozovně Arrivy City. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 11. 2020 18:25
Matěj Stach
2 minuty čtení

Po dvaadvaceti měsících se v pražské buňce Arrivy opět rozjela obnova vozového parku standardních, tedy zhruba 12 metrů dlouhých autobusů. V uplynulých dvou letech totiž v případě obnovy vozidel určených na příměstské linky PID hrály prim článkové vozy, kterých vloni dopravce zařadil celkem 25. Na městskou vozbu naopak společnost za dané období pořizovala výhradně midibusy, anebo 15metrové autobusy kategorie Sd+.

Proporce autobusu odpovídají podtypu Iveco Crossway LE LINE 12M; délka tedy činí 12.050 mm, šířka 2.550 mm a konečně výška včetně klimatizace je 3.205 mm. Vůz je poháněn motorem Tector 7 EURO 6d o výkonu 235 kW od koncernového podniku FPT Industries. Osazená převodovka je automatická, a to čtyřstupňová od společnosti Voith. Tato skutečnost by se dala označit za významný milník, neboť až doposud platilo, že nové příměstské sólo autobusy nakupovala pražská filiálka Arrivy pouze s převodovkami manuálními. Shodné zůstalo s předchozími dodávkami příměstských Crosswayů EURO 6 naopak osvědčené rozložení dovnitř vyklápěcích dveří, kdy přední jsou jednokřídlé a zadní standardně 1.200 mm široké a dvoukřídlé. U každých dveří ale navíc přibyl systém automatického sčítání cestujících. Zevnějšek autobusu se nijak nevymyká zaběhlé rutině, v souladu se standardy je oblečen do červeno-bílo-modré trikolory PID.

Interiér jednoho z devíti nových vozů ještě před vybalením. (foto: Matěj Stach)

Rovněž interiér vyhovuje všem nastaveným mantinelům. Počet barevně rozrůzněných sedadel Lineo Fix se vzorem PID se zastavil na 45, přičemž výrobce udává, že dalších až 43 cestujících se může přepravovat vstoje. Celková obsaditelnost se tak při započtení řidiče zastavila na metě 89 osob. Kromě černé podlahové krytiny jsou vozy vybaveny také nerezovými madly, standardem už je celovozová klimatizace nebo USB zástrčky pro dobíjení drobné elektroniky. Optický informační systém dodala společnost Bustec. V interiéru jsou opět v souladu s přáním organizátora dopravy nainstalovány dva LCD panely a dále „vyoutsorcovaný“ zobrazovač času a pásma.

Ke svému konci se s dodávkou nových autobusů přiblížila i jedna velká etapa v historii pražské Arrivy a jí předcházejících subjektů. Aktuálně poslední provozní Karosa C 954E.1360 ev. č. 9212 byla v neděli 1. listopadu 2020 zvěčněna v zastávce Říčany, náměstí při výkonu na lince 385. (foto: Matěj Stach)

Do provozovny v pražských Malešicích, kde proběhne jejich dovybavení, byly autobusy přivezeny postupně ve třech rovnoměrných várkách ve dnech 26., 27. a 29. října 2020. Evidenční čísla obdrží vozy z intervalu 9131-9139, který přímo navazuje na poslední dodané nové standardní vozy z ledna 2019. 4 z nich připadnou provozovně Jílové u Prahy (většina linek na jih od Prahy), 3 zmíněné malešické provozovně a zbylé dva budou jezdit za Satalice (spoje na východě Prahy s přesahem do Středočeského kraje). Zde ale ještě může dojít k drobným změnám. Datum první výpravy nových autobusů ještě není pevně stanoveno, odhadováno je každopádně na přelom měsíců listopadu a prosince. Postupně má také dojít k odstavení shodného počtu vybraných vozů, a to především řady C od výrobce SOR. Provozní život se krátí rovněž poslední firemní Karose C 954E.1360 ev. č. 9212.

Podobné články