Menu

ABOUT ME hodlá nasadit vodíkové midibusy na Praze 4

Autobus Solaris Urbino 8,9 LE ev. č. 1936 dopravce ABOUT ME na lince číslo 203 obsluhující Prahu 4 byl zachycen dne 19. 4. 2023 v zastávce Milíčova. (foto: Vojtěch Povolný)
Autobus Solaris Urbino 8,9 LE ev. č. 1936 dopravce ABOUT ME na lince číslo 203 obsluhující Prahu 4 byl zachycen dne 19. 4. 2023 v zastávce Milíčova. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 09. 2024 18:19
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dne 18. 9. 2024 došlo k podpisu memoranda o spolupráci ve využití vodíkového pohonu na autobusových linkách pražské městské dopravy, jehož kontrasignatářem však není přímo hlavní město Praha (tedy pražské zastupitelstvo), ale městská část Praha 4, jež se na kooperaci dohodla s dopravcem ABOUT ME a Pražskou plynárenskou a. s.

Strany, které dohodu podepsaly, odkazují na rozhodnutí celopražského zastupitelstva č. 27/30 z 27. 5. 2021, jímž byl schválen Klimatický plán hlavního města Prahy do roku 2030, v jehož rámci se počítá také s náhradou dieselových autobusů bezemisními a nízkoemisními vozidly (bod 8 Klimatického plánu). Jelikož Praha 4 dle slov memoranda „podporuje inovace a technologický pokrok a nasazení vodíkových autobusů představuje krok směrem k moderním a udržitelným technologiím“, rozhodla se usilovat o zavedení autobusů s tímto druhem pohonu do svých ulic.

Pražská plynárenská má plnit roli dodavatele vodíku, jenž by měl být údajně vyráběn jako tzv. vodík zelený (tj. z obnovitelných zdrojů), což je sice nejekologičtější, ale zároveň nejméně účinná varianta výroby nejlehčího plynu. Plnicí stanice na vodík by měla vzniknout přímo v areálu společnosti v Praze-Michli, přičemž se zde počítá jak s možností plnění vodíkem pro vozidla svážející odpad, tak právě pro autobusy.

Ty by měla provozovat společnost ABOUT ME, která se zavázala do konce roku 2026 pořídit alespoň dva midibusy s palivovým článkem s celkovou denní spotřebou okolo 60 kg vodíku. Počet výrobců vodíkových midibusů je přitom poměrně omezený. V Itálii nabízí taková vozidla například Rampini (nedávno s nimi uspěl v zakázce na nové elektrobusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu pro Vídeň), ze Slovenska si pak lze pořídit vodíkové midibusy Modulo, jež se mohou pochlubit stejně ryzím slovenským původem jako motivy v aktuální generaci slovenských cestovních pasů.

Na linkách 117 a 203 bylo možné potkávat také dvojici žlutých midibusů SOR CN 8,5 ev. č. 1928/II a 1933/II, které původně jezdily v Náchodě. Přiložený snímek vyobrazuje jeden z těchto vozů v Kunraticích. (foto: Matěj Stach)

ABOUT ME dnes v rámci Prahy 4 zajišťuje obsluhu dvojice midibusových linek, a to čísel 117 (Nové Komořany – Poliklinika Budějovická) a 203 (Poliklinika Budějovická – Háje). V současné době je na obou linkách v součtu 9 pořadí (vozidla mezi oběma linkami přejíždějí). Z textu ovšem nevyplývá, zda by měly vodíkové autobusy v budoucnu obsluhovat právě jednu z těchto linek (resp. díky režimu přejezdů obě), nebo se počítá s nějakou speciální linkou. Obecně vzato je podepsané memorandum pouze deklarativním dokumentem, jež má oficiálně slibovat společnou vůli zúčastněných stran na projektu participovat. Finanční otázky či doba udržitelnosti projektu v něm není nikterak řešena.

Připomeňme, že v Praze je již testován pražským DP vodíkový autobus Škoda 36 BB H’City, který byl po odstavení v květnu 2024 odvezen k výrobci do Plzně, odkud se vrátil zpět do metropole až v září. Do provozu znovu zasáhnul od 13. 9. 2024, přičemž prozatím pokračuje v zaběhlé praxi sporadické obsluhy linky číslo 170 (Jižní Město – Pražská čtvrť), když zvládl vyjet na linku 6x. Celkem od 14. 7. 2023 vyjel předmětný vodíkový autobus na linku 61x. V rámci Pražské integrované dopravy se pak mají objevit vodíkové autobusy ještě v regionální dopravě v oblasti Mníšku pod Brdy, kde dopravce MARTIN UHER bus nasadí od prosince 2025 deset vozů Solaris Urbino 12 hydrogen.    

Podobné články