Do Almaty dorazilo už 56 ze 100 letos objednaných trolejbusů typu ZK6128BEVG, které dodává čínský Yutong. Nové vozy se poprvé objevily s cestujícími na trati 18. listopadu 2023. Během několika hodin bylo do provozu nasazeno celkem 19 vozidel, které zavítaly na místní linky 1, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 19 a 25. Další vozy se přidávaly později a zbylé se budou přidávat poté, co bude dokončena jejich technická přejímka a budou schváleny k provozu.

Nový trolejbus. (foto: Y Vision)
První vůz dorazil do Almaty na konci července 2023 a na zkouškách v ulicích města byl poprvé spatřen 12. září 2023. Třebaže tendrová dokumentace vyžadovala po dodavateli, aby byla karoserie nalakována v alespoň třech různých barvách, Yutong dodal první vozidlo pouze v zeleno-černé kombinaci. Místní činovníci tento rozpor nijak neřešili, zato řešili skutečnost, že by si hůře vidící lidé možná pletli zelené trolejbusy s místními zelenými autobusy, a tak se další trolejbusy začaly lakovat do černo-šedé kombinace. Proč zrovna do této, to nikdo neví. Tato dvojbarevná kombinace ale působila příliš ponuře, a tak byly vozy ještě opatřeny modrými polepy, které okolo bočnic trolejbusů vytvořily dva pruhy. Tyto pruhy ovšem vadí některým sedícím cestujícím ve výhledu z vozidla.

Salón pro cestující je vybaven silnou klimatizační jednotkou, má ovšem i tradiční záclonky. Interiér není úplně optimálně vyřešen: za kabinou řidiče nejsou sedačky, záď vozidla pro změnu z velké části zabírá skříň s výzbrojí. (foto: 2x Dmitrij Bozdarenko)
Radnice už oznámila, že do roku 2025 přibude do města dalších 100 trolejbusů. Ty by tak měly kompletně obnovit stávající vozový park, který však míval ještě v nedávné minulosti více než 200 aktivních zástupců.
Poděkování: Dmitrij Bozdarenko