Menu

Alstom dodá 54 tramvají pro meziměstskou linku v Izraeli

Vizualizace tramvají Alstom Citadis pro meziměstskou tramvajovou linku mezi Haifou a Nazaretem. (foto: Alstom)
Vizualizace tramvají Alstom Citadis pro meziměstskou tramvajovou linku mezi Haifou a Nazaretem. (foto: Alstom)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 05. 2024 20:40
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Oficiálně se hovoří o tramvaji, délkou jde spíše o regionální dráhu. Řeč je o nezvyklé meziměstské tramvajové trati Haifa – Nazaret v Izraeli, jež by měla mít po svém dokončení délku 41 km. Vítěz náročné soutěže na vybudování trati, dodávku vozidel a zajištění provozu byl oznámen již v únoru 2024, teprve v květnu nicméně došlo k podpisu smlouvy.

Francouzský strojírenský gigant Alstom se soutěže účastnil v konsorciu s názvem HN – Light Rail Line Ltd. Celková hodnota kontraktu činí 1 miliardu € (cca 25,5 mld. Kč), přičemž na Alstom z této sumy připadá většina – 700 mil. € (přibližně 17,85 mld. Kč).

Firma bude zodpovědná za návrh celého systému a dodávku, integraci, testování a schválení většiny subdodávek, včetně kolejí, napájecího systému, trolejového vedení, zabezpečovacího a komunikačního zařízení, vybavení vozovny atp. Třešničkou k tomu všemu je pak dodávka vozového parku, který bude tvořen 54 tramvajemi řady Citadis.

Alstom bude následně zodpovědný po dobu 21 let i za provoz a údržbu systému, přičemž z uvedené částky sedmi set miliónů eur připadá na tyto činnosti 140 mil. €. Kromě Alstomu budou na provozu a údržbě participovat ještě společnosti Minrav a Electra Afikim, jež jsou dalšími členy konsorcia, které pak ve fázi výstavby mají na starosti veškerou stavební činnost.

Celková délka plánované trati mezi Haifou a Nazaretem činí 41 km, přičemž na trase má vzniknout 20 stanic. Očekává se, že denně využije služeb tramvají okolo 120 000 cestujících. Jízdní doba mezi oběma městy by po zavedení tramvají měla klesnout oproti současnému stavu o cca 40 %, požadovaná provozní rychlost činí max. 100 km/h. Špičkový interval se předpokládá v délce 240 vteřin. Samotná stavba tratě by měla začít v roce 2025, dokončení je stanoveno na rok 2029.  

Podobné články