Menu

Alstom dokončil první fázi výstavby tramvaje v Lusail

Nová tramvaj Citadis X05 v katarském Lusail. (foto: Alstom)
Nová tramvaj Citadis X05 v katarském Lusail. (foto: Alstom)
Stáhnout PDF
Tramvaje
23. 11. 2020 18:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Francouzský Alstom se pochlubil dokončením první části projektu nové tramvajové trati ve městě Lusail v Kataru. Cestující však tramvaje vozit prozatím nebudou. Vozidla čeká ještě zkušební provoz a celé město je navíc stále ve výstavbě, neboť vzniká na pobřeží moře uměle (dříve zde existovala pouze stejnojmenná vesnice). Bydlení by zde po dokončení výstavby mělo najít celkem 450 000 lidí, kterým jistě přijdou služby tramvaje vhod.

Plány na výstavbu města byly schváleny v roce 2005 a postupně se podařilo rozprodat prakticky veškeré plánované parcely, které zde mohou nezvykle vlastnit i cizinci (to je v Kataru jinak možné pouze v hlavním městě Dauhá, které leží nedaleko Lusailu). Městská doprava má být zajištěna vedle autobusů především páteřním systémem metra a tramvají, přičemž metro nebude sloužit jen pro obsluhu města, ale zajistí rychlé spojení s hlavním městem Dauhá, přesněji řečeno, už toto spojení dnes zajišťuje, protože už loni (10. 12. 2019) bylo do provozu uvedeno prodloužení červené linky metra z Dauhá zasahující právě do Lusailu. Tramvajím pak zůstane obsluha samotného nově vystavěného města, přičemž v plánu je postupně zprovoznit čtyři linky.

Moderní zastávka s klimatizovanou čekárnou, u níž se dveře otevírají až po příjezdu vozu. Na rozdíl od systému zastávek v Dubaji je zde ale možné pohybovat se poté i po ploše nástupiště. (foto: Alstom)

Francouzská společnost Alstom v listopadu 2020 dokončila první fázi výstavby, která zahrnuje 9,7 km povrchové tratě se spodním přívodem proudu a 12,8 km podzemního úseku. Na celém úseku je v 16 stanic, z nichž jedna je přestupní s metrem. Vystavěna byla také nová vozovna a dlouhá estakáda přes jeden z hlavních silničních tahů v zemi. Pro provoz bylo dodáno celkem 28 tramvají Citadix X05 o délce 32 m. Jedná se o pětičlánkové obousměrné vozy koncepce „Multigelenk“, které mohou nabídnout 209 míst a jejichž design byl inspirován tradičními arabskými loděmi nazývanými dhau. Mimo vozidel zajistil Alstom také dodávku napájecího systému, signalizačního zařízení, uzavíratelných nástupišť (prosklené stěny s dveřmi) atp.

Alstom realizoval projekt coby člen konsorcia LRTC, které je vedle Alstomu (40 %) tvořeno ještě společností QDVC (60 %), v níž má 51% podíl katarská společnost pro výstavbu nemovitostí a 49 % francouzská skupina VINCI.

Podobné články