Menu

Alstom zahájil dodávky 45m tramvají pro švédský Göteborg

První tramvaj M34 o délce 45 m ev. č. 601 během zkoušek v německém Bautzenu (výrobním závodě Alstomu). (foto: Västtrafik)
První tramvaj M34 o délce 45 m ev. č. 601 během zkoušek v německém Bautzenu (výrobním závodě Alstomu). (foto: Västtrafik)
Stáhnout PDF
Tramvaje
01. 09. 2024 18:09
Libor Hinčica
1 minuta čtení

První z 60 objednaných velkokapacitních tramvají o délce přibližně 45 m se dočkal švédský Göteborg. Vozidlo postavené na bázi modelu Flexity Classic (originálně z produkce Bombardieru) bylo převezeno do Göteborgu v noci z 22. na 23. 8. 2024 a čeká na zahájení zkušebního provozu.

Alstom dodává tramvaje do města na základě kontraktu z roku 2016, v němž uspěl ještě Bombardier, a to společně s Kiepe Electric coby výrobcem elektrické části. Jeho fixní součástí bylo objednání 40 tramvají o délce cca 33 m, z nichž deset bylo v obousměrném provedení. Dodávky těchto vozů byly zahájeny na konci roku 2019, v provozu s cestujícími se tramvaje označené jako model M33 objevovaly postupně od podzimu 2020. Stejně jako většina zakázek z doby, kdy se éra Bombardieru coby výrobce kolejových vozidel chýlila ke svému konci, byla i ta pro Göteborg nakonec poznamenána výrazným zpožděním dodávek, která již musel řešit nový vlastník v podobě francouzského Alstomu. Zatímco dle smluvních termínů mělo být všech 40 tramvají předáno do konce jara 2022, ve skutečnosti byly poslední vozy převezeny do Göteborgu až na podzim 2023 a do provozu zařazeny dokonce až v prosinci 2023.

Vykládka prvního vozu M34 dne 23. 8. 2024 v Göteborgu. (foto: Västtrafik)

Nad rámec základní objednávky umožňovala smlouva přikoupit dalších až 60 tramvají, které mohly být buďto opět tříčlánkové o délce 33 m (navíc variantně v jedno- či obousměrném provedení), anebo v provedení o délce 45 m. S ohledem na to, že Göteborg bojuje především v úsecích v centru města přeplněností vozidel a stávající stav nelze řešit vkládáním dalších kurzů, bylo nakonec rozhodnuto, že i přes investice, které budou spojeny s úpravou vybraných zastávek a křižovatek, bude přistoupeno k nákupu tramvají v prodloužené variantě o 12 m, jež byla označena jako typ M34. Prvních 40 vozů v jednosměrné konfigurace si Göteborg objednal v září 2021, v květnu 2022 se mu pak podařilo zajistit financování i na zbylých 20 opčních vozů, a tak vystavil objednávku i na tyto kusy.

První vůz byl převezen do města, jak již zaznělo v úvodu článku, v noci z 22. na 23. 8. 2024, druhý jmenovaný den došlo k jeho vykládce. Druhá tramvaj je očekávána v průběhu podzimu s tím, že oba vozy by mohly svézt první cestující již od prosincových změn jízdních řádů. Podle dohody by mělo být v letošním roce předáno do města celkem 6 vozů, v letech 2025 a 2026 vždy 20 vozů a v roce 2027 posledních čtrnáct tramvají. Vozidla obdrží evidenční čísla 601 až 660. Výroba tramvají probíhá v závodě Alstomu v Bautzenu. Cena jedné 45m tramvaje s kapacitou až 319 cestujících vychází v přepočtu na pouhých 77,3 mil. Kč.

Podobné články