Poněkud překvapivého vítěze měla poslední soutěž na dodávku článkových autobusů pro dopravce RTA (Roads & Transport Authority) v emirátu Dubaj. Vozidla v celkovém počtu 70 kusů má do slavné turistické destinace dodat turecký producent Anadolu Isuzu v podobě svého modelu Citiport 18 s dieselovým pohonem.
Městské 100% nízkopodlažní autobusy Citiport nabízí Anadolu Isuzu od roku 2014, kdy byla představena 12m verze. Článkový model byl do nabídky přidán až o čtyři rok později. V současné době je možné si vozidla objednat s pohonem na diesel a zemní plyn, ze standardní verze byla odvozena i (designově odlišná) verze CitiVolt (k níž se ještě v souvislosti s dubajskou zakázkou vrátíme). V závěru loňského roku došlo k významné (byť na první pohled neviditelné změně) v technologii výroby, když byla do provozu uvedena jedna z největších lázní na ošetření skeletu vozidel pomocí kataforézy. Technologie ochrany rámu pomocí kataforézního povlaku sice byla výrobcem používaná u vybraných modelů (včetně Citiportu) již dříve, šlo ale pouze o ponořování jednotlivých dílů, které se pak dále svařovaly, načež se sváry ošetřovaly samostatně jinými prostředky. Reálná účinnost takového provedení antikorozní ochrany pak byla značně diskutabilní. Nově však firma používá obrovské nádrže, do kterých lze ponořit celý připravený rám, tj. podobně, jak mohou čtenáři znát například z vysokomýtského závodu Iveco Bus.
Dubaj si objednala vozidla ve třídveřovém provedení, přičemž celá dodávka by měla být k dispozici v roce 2026. Celková hodnota kontraktu má činit 37,8 mil. dolarů, tj. cca 925 mil. Kč, takže jeden autobus má vycházet při prostém vydělení na zhruba 13,21 mil. Kč. Lze však předpokládat, že v ceně budou zahrnuty také další povinnosti ze strany výrobce, takže uvedený přepočet na jeden kus je nutno vnímat jako orientační. Pro Anadolu Isuzu jde každopádně o dosud (z hlediska finančního objemu) největší jednorázovou zahraniční zakázku, a současně o největší kontrakt na článkovou verzi Citiportu.
Ta bude pro Dubaj tradičně vyhotovena ve speciálním provedení s ohledem na extrémní teploty, které zde po většinu roku panují. Lze tedy očekávat tónování oken s dvojitým zasklením, zesílenou klimatizací s tepelnými clonami u vstupů, rozdělení interiéru na sekci pro muže a ženy s dětmi atp. Zajímavostí bude řešení designu, kdy byla pro dubajskou zakázku zvolena varianta čela, jež byla dosud doménou pouze elektrického CitiVoltu.
Na čele neponesou vozidla typický velký nápis ISUZU, ale pouze AOS, což je zkratka alternativně používané značky Anadolu Otomotiv Sanayi. Turecký výrobce ji využívá na vybraných teritoriích podle toho, jak jsou v té či oné zemi sjednaná práva k samotné japonské značce Isuzu (zpravidla ve vztahu k lokálnímu zastoupení). Tak se například autobusy označené značkou AOS prodávají ve Velké Británii. Připomeňme, že přímo Isuzu drží v tureckém výrobci Anadolu Isuzu akcie ve výši 16,99 %, zbytek je v tureckých rukou. V minulosti všechna vozidla, které istanbulský závod opouštěla, byla vybavena japonskými motory (případně šlo o celé licenčně vyrobené vozy dle japonské dokumentace), avšak s příchodem větších autobusů začala společnost používat ve větší míře motory Cummins (což je i případ Citiportů), přesto jsou autobusy povětšinou opatřeny na čele logem Isuzu.