Italská Ancona stále nepokročila v dokončení plánovaného trolejbusového okruhu v oblasti centra města a jeho nejbližšího okolí (viz zde a zde). Ačkoli už v roce 2020 uváděla zajištění přísunu zdrojů na realizaci této akce a dále na nákup 6 nových trolejbusů ze strany italského Ministerstva infrastruktur a dopravy, v ulicích města se dosud nic nezměnilo. Co víc, ze stávající 9členné trolejbusové flotily vídávali občané Ancony za poslední dvě léta v provozu nadále zpravidla jen pár kusů vozidel a někdy dokonce žádná, jako například o letošních Velikonocích. To ovšem nebrání čelním představitelům města nadále do médií vytrubovat zprávy o důležitosti dokončení trolejbusového okruhu a roli trolejbusové dopravy pro budoucnost města.
Před pár dny se totiž vytasili s informací, že Ancona získala 3,8 mil. EUR z Národního plánu oživení a odolnosti na ekologickou transformaci města, přičemž tato transformace bude doprovázena i výše zmiňovaným zakruhováním trolejbusové trati a nákupem nových vozidel. Lokální média ovšem neuvedla, zda bude nadále v plánu nákup jen oněch 6 sólo vozidel, jak bylo potvrzeno opakovaně i loni. Tato otázka by přitom měla být zodpovězena, protože radní mají v úmyslu zakázat vjezd do historického jádra města autům na benzín, naftu i zemní plyn a vozit do něj návštěvníky a občany města právě trolejbusy. Jenže 15 trolejbusů (9 starších a 6 nových) se pro obsluhu celé anconské trolejbusové sítě, byť dnes ne už zrovna nějak veliké, jeví jako špatný vtip, nemají-li tedy lidé čekat na zastávce 10 minut a déle, případně celé dny s ohledem na výše zmíněnou praxi nepravidelné až nulové výpravy trolejbusů. Ostatně za rok 2020 najela anconská tři Trollina 18 v průměru jen 11 tisíc kilometrů/vůz a 6 ojetých sólo vozů AnsaldoBreda F22 jen 6 000 km ročně každý (detailní zpráva o nedostatečném využívání anconských trolejbusů v italském jazyce zde).
Dále je s podivem, že by do historického jádra města nesměla ani auta na zemní plyn, loni se totiž objevila zpráva, že město chce kromě elektrobusů nakupovat také nové autobusy, a to právě na zemní plyn. Každopádně jak bývá v Itálii zvykem, politici nejsou schopni přesně uvést, kdy by měl být trolejbusový projekt dokončen. Momentálně se hovoří o roku 2024 coby možném termínu a to už je v pořadí přinejmenším třetí termín, který byl v místních médiích za posledních pět let skloňován.
Trolejbusy to zkrátka v Itálii nemají vůbec jednoduché. Například od Ancony jižně ležící Pescara nadále bojuje s odpůrci zavedení trolejbusové dopravy, kteří pokračují v zavalování médií stížnostmi a hodlají pokračovat v soudních bitvách, aby trolejbusy nemohly v Pescaře ani několik let po vystavění trolejbusové trati vedené do sousedního Montesilvana vyjet. Nyní se například vytasili odpůrci s tím, že stavební práce, které byly nedávno odstartovány za účelem adaptace trolejbusového koridoru poté, co zůstal léta netknutý, vážně ohrožují stromy. Radnice nicméně odolává a práce se zatím zcela nezastavily.