Menu

ARRIVA CITY ukončila provoz článkových Solarisů

Setkání autobusů Solaris Urbino 18 III. generace ev. č. 9923 a 9925 v Kamenici na jaře 2020. (foto: Matěj Stach)
Setkání autobusů Solaris Urbino 18 III. generace ev. č. 9923 a 9925 v Kamenici na jaře 2020. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 09. 2024 18:26
Matěj Stach
4 minuty čtení

Během první poloviny září 2024 dojezdily na linkách společnosti ARRIVA CITY v Praze a jejím okolí poslední dva autobusy Solaris Urbino 18 III. generace, které dopravce původně provozoval v počtu čtyř kusů. Vozy zakoupené v letech 2010 a 2012 stály u začátku renesance provozu kloubových autobusů na příměstských linkách Pražské integrované dopravy, přičemž se ve své době jednalo o vůbec první nové článkové vozy, které tehdejší Veolia Transport Praha zařadila do své flotily.

Kloubové autobusy se pod hlavičkou Veolie Transport Praha vrátily na příměstské výkony PID jenom rok a půl poté, co jejich provoz dopravce ještě pod názvem Connex Praha na jaře 2008 ukončil. Nejdříve ovšem nešlo o nová vozidla. Zaprvé byla do provozovny ve Vršovicích z Příbrami (Příbramsko v té době ještě nebylo zahrnuto v systému Pražské integrované dopravy) převedena Karosa C 744, která provoz kloubových autobusů v Connexu Praha společně s dalším vozem stejného typu v roce 2008 uzavřela. Součástí návratu článkových autobusů se stala pod ev. č. 1249 v srpnu 2009. Společně s ní stála na startu nové éry ještě čtveřice autobusů Mercedes-Benz O 405 GN postavených v lublaňské Avtomontaži (ev. č. 1059, 1069, 1075 a 1309), které si pražská Veolia přivezla ze Slovinska.

Pravidelný provoz tří prvních článkových vozů byl zahájen od 1. září 2009 na lince 339 spojující pražskou stanici metra Budějovická s Jesenicí, Kamenicí a Týncem nad Sázavou. Od změny jízdních řádů v prosinci stejného roku vyjelo první pořadí kmenově obsluhované kloubovým vozem také na linku 326 jezdící mezi Jesenicí a pražským Opatovem. Posílení provozu bylo vynuceno docházející kapacitou spojů, které do hlavního města přivážely stále více cestujících ze satelitních sídel.

V souvislosti s omezením provozu pražského metra byly od 2. listopadu 2020 prodlouženy vybrané spoje linky 220 o úsek Černý Most – Lehovec, kde navazovaly na noční tramvajové linky. Od 10. května 2021 šlo již pouze o dvojici spojů, přičemž pro první z nich byl výchozí zastávkou Černý Most. (foto: Matěj Stach)

Vůbec první nový Solaris Urbino 18 III. generace vstupuje na scénu nedlouho poté – dobová tisková zpráva uvádí, že první spoj do Týnce nad Sázavou na lince 339 vůz odjel 2. února 2010 ve 14 hodin a 20 minut. Jednalo se o „jezevčíka“ ev. č. 1078 (později 9521 a 9921), na kterého během března navázaly ještě totožné autobusy ev. č. 1246 a 1245 (později 9522 a 9523, následně 9922 a 9923), které společně na dlouhou dekádu ovládly pořadí 339/61, 62 a 63, která do té doby patřila Avtomontažím. Díky kombinaci uvedení Solarisů do provozu a zařazení Karosy B 941.1930 ev. č. 1319 z Přerova mohlo od 21. 5. 2010 dojít k nasazení dalšího článkového vozu na linku 326. Dosavadní sestavu navíc od konce května stejného roku posílila ještě Karosa B 741.1918 ev. č. 1068, jež byla krátce předtím shodou okolností zatopena povodní v Troubkách, jejichž název je v médiích skloňován i v těchto dnech. Nákupy nových i ojetých autobusů zároveň Veolii Transport Praha umožnily zbavit se tří Avtomontaží, které byly předány do Nitry. V Praze zůstal pouze vůz ev. č. 1059, který v provozu mimochodem skončil až v červnu 2014.

Poslední ze čtveřice článkových Urbin se do provozu dostalo v létě 2012, aby mohlo být od září stejného roku nasazeno na linku 333 z Kačerova do Březové, Oleška. Zatímco předchozí tři vozy byly dodány v červeno-šedém laku Veolie Transport a s interiérem v městské konfiguraci (pouze s absencí čtvrtých dveří), jílovský vůz ev. č. 1056 (později 9525 a nakonec 9925) vyjel oděný do trikolory PID ve výbavě s příměstskými vysokými polstrovanými sedadly. Klimatizací ovšem nebyl vybaven ani tento stroj.

Dne 25. března 2021 se po dlouhých zhruba 13 letech objevil článkový autobus na pražské nejvýchodnější tangenciální lince 209 (dříve 269). Solaris Urbino 18 ev. č. 9925 tehdy navázal na roky 2007 a 2008, kdy na linku 269 v původní trase pouze na Sídliště Rohožník občas vyrážely v tomto článku rovněž vzpomínané vozy C 744. (foto: Matěj Stach)

Dlouhodobě stabilní situaci ve vypravení článkových Solarisů Urbino u Arrivy City narušilo až zařazení 25 nových autobusů SOR NB 18 CITY ev. č. 9932–9956 v dubnu a květnu 2019. Hned v prvním jmenovaném měsíci nové libchavské stroje nahradily na lince 339 celou flotilu červeno-šedých Solarisů, které se po více než devíti letech náročné služby odporoučely do pozice záložních autobusů. Jílovský vůz ev. č. 9925 vydržel na lince 333 až do ledna 2020. Následně došlo k jeho zapůjčení do provozovny v Malešicích, v níž po krátké přestávce od června stejného roku zakotvil už natrvalo. Trojice starších vozů 9921–9923 se mezitím v únoru 2020 přesunula do provozovny v Satalicích, která autobusy nasadila na svazek linek 220 a 223, jenž od začátku platnosti nových smluv od 1. prosince 2019 vyžadoval nasazování 12 minimálně 15metrových vozů namísto původních čtyř. Posledním oficiálním přesunem pak bylo vrácení vozu ev. č. 9923 do Malešic, které se datuje do února 2021.

Podzim života strávily arrivácké Solarisy Urbino 18 III. generace bez ohledu na rozřazení do provozoven prakticky na všech myslitelných výkonech. Oblíbeným působištěm nejen vozů z blízké satalické provozovny se stala kupříkladu linka 348 do Neratovic a Obříství, kde vozy až skoro pravidelně ředily flotilu neratovické provozovny složenou ve standardní situaci výhradně z autobusů SOR NB 18 CITY.

První zařazený vůz nakonec dojezdil pod ev. č. 9921 jako vůbec poslední z původních čtyř autobusů. V neděli 16. června 2024 se proháněl na lince 348. (foto: Matěj Stach)

Odstavování autobusů z provozu začalo už loni na podzim, kdy byly postupně z provozu staženy vozy ev. č. 9922 (11. 10. 2023 po odjetí 223/28) a 9923 (27. 12. 2023 po odjetí části 223/24). Ačkoliv se tehdy ještě mluvilo o plánu na zprovoznění minimálně jednoho z vozů, byly oba autobusy v první polovině letošního roku 2024 vyřazeny. Zbývající „jezevčíci“ dosloužili až v první polovině tohoto měsíce. Poslední vypravení vozu ev. č. 9925 se odehrálo 8. 9. 2024 na pořadí 339/62, nejstarší vůz 9921 poté provoz článkových Solarisů u společnosti ARRIVA CITY ukončil v úterý 10. 9. 2024 na pořadí 223/26. Stalo se tak po příjezdu na Sídliště Černý Most v 18:50, kdybychom chtěli pomyslně navázat na zmíněnou tiskovou zprávu z premiéry tohoto autobusu na lince 339 před dlouhými čtrnácti a půl lety.

Vyřazení posledních dvou vozů Solaris Urbino 18 III. generace umožnil nákup jak nových autobusů SOR NS 18 na linky 220 a 223 (prozatím byly dodány 3 kusy; od 11. 9. už jezdí jeden ev. č. 9378), tak pozvolné zařazování vozů MAN NG 360 Lion’s City 18C, které skupina Arriva Transport pořídila kvůli novým smlouvám na příměstské linky PID, jež začnou platit od prosince. První dva vozy ev. č. 9362 a 9363 do provozu zasáhly v pondělí 16. 9. 2024 na pořadí 385/3 a /7, která obsluhují linky 326, 328 a 397. Poměrně rychle se může stát, že dojde také k definitivnímu vyřazení Solarisů Urbino 15. Ty zbývají v provozu už pouze dva (ev. č. 9903 a 9905) z původních sedmi ojetých vozů.

Podobné články