Na linky MHD v Chrudimi vyjely v uplynulých dnech dvě nové posily v podobě autobusů Iveco Urbanway CNG 12M. Obě vozidla sem byla převedena z ČSAD MHD Kladno, jež je již devátým rokem součástí skupiny Arriva.
Městská hromadná doprava v Chrudimi je od nepaměti spjata s východočeskou Arrivou, respektive jejími předchůdci. Její provoz byl průběžně už od 80. let zajišťován zejména vozy Karosa řady 700, později nezřídka pořízenými z druhé ruky z různých koutů republiky. Mezi lety 2003 a 2007 pak do druhého největšího sídla v Pardubickém kraji ještě doputovaly tři nové autobusy SOR, jeden kus typu B 10,5 a dvojice částečně nízkopodlažních BN 12. V roce 2010 si pak pro krátkodobé angažmá přijel ještě jeden SOR BN 10,5 původem z MHD Přerov.

Léto roku 2024 se neslo ve znamení velkých změn na MHD Chrudim. Kromě integrace do systému IREDO došlo také k zásadním úpravám tras linek. Linka 4 v původní podobě Dopravní terminál – Průmyslová zóna zcela zmizela. O více jak rok dříve potkal stejný osud i malý autobus SOR BN 8,5 4E2 9917, který našel nový domov v ČSAD Liberec. (foto: Vojtěch Mařík)
Velká revoluce na chrudimských vnitroměstských linkách přišla v roce 2011, kdy do města dorazila pětice zbrusu nových, do té doby v Chrudimi a širokém okolí nevídaných, strojů SOR NB 12. Spolu s nimi byl dodán také jeden autobus SOR BN 8,5. Lavina nových vozů zde způsobila téměř stoprocentní obměnu vozového parku. Z do té doby provozovaných vozidel zbyl pouze SOR B 10,5, ostatní se rozprskly doslova po celé republice. Jeden jediný vůz (CRA 01-91) tehdejší Veolia Transport Východní Čechy prodala do jižních Čech soukromníkovi, ostatní si pouze přesunula do jiných provozoven, případně do dalších sesterských společností. Po jednom autobusu z města loutek tak dostaly sítě MHD v Kolíně (2E3 7927), Kutné Hoře (3E7 0476), Třinci (2E8 5152) a Příbrami (CRA 01-81). Do Kolína nakonec zamířil o dva roky později, v roce 2013, i zmíněný SOR B 10,5 2E6 8544.
S postupným rozšiřováním provozu chrudimské městské dopravy ve městě přibývaly postupně také autobusy. V roce do 2013 garáží na břehu Chrudimky přibyl druhý SOR BN 8,5, na sklonku roku 2016 se o jeden kus rozrostla také smečka standardních SORů NB 12.

Temsa MD9 LE absolvovala před předáním do města na Chrudimce předváděcí kariéru pod krycím jménem Škoda D’CITY. Mezi jejím koncem a předáním do Chrudimi utekl ale více než rok, kdy turecký midibus hledal nový domov. Zachycen byl druhý den pravidelného provozu v Moravské ulici, kudy tehdy vedla linka 1. (foto: Vojtěch Mařík)
V roce 2022 bylo vyhlášeno výběrové řízení na provoz městských autobusů na období dalších 10 let, tedy od roku 2023 do roku 2032. To se s nikterak velkým zájmem dopravců nesetkalo. Společnost ARRIVA autobusy proti němu podala množství námitek, a nakonec se sama ani nepřihlásila. V podobném duchu se nesly reakce dalších dopravců, a tak musela být soutěž bez účastníků zrušena a smlouva byla o dva roky prodloužena tradičnímu provozovateli. Ve spojitosti s touto epizodou a opětovným mírným rozšířením provozu do provozovny v ulici Na Ostrově dorazila ještě typově vcelku rozmanitá trojice vozů. V roce 2023 to byly postupně bílý SOR NB 12 z Krnova (leden), původně předváděcí Temsa MD9 LE (únor) a konečně také první chrudimský elektrobus SOR EBN 10,5, původem také z Krnova (duben).
Druhý pokus o nalezení nového provozovatele sítě městských linek proběhl o dva roky později, v roce 2024. Tentokrát už byl tendr úspěšnější a smlouva s platností od prvního dne roku 2025 na v českých poměrech ne zcela obvyklou dobu 12 let byla uzavřena s dosavadním provozovatelem. V druhé polovině roku 2024 pak dorazil další vůz SOR EBN 10,5, který v provozu nahradil elektrobus dodaný o rok a půl dříve. S ním chrudimská Arriva převzala ještě původně královedvorský SOR NB 12 z roku 2012.

K městu Chrudim náleží mimo jiné také čtyři okolní obce, Medlešice na severu, Topol na východě, Vlčnov na jihovýchodě a Markovice na západě od města. Zatímco obsluha Medlešic a Vlčnova leží zcela na bedrech regionálních linek, případně železniční dopravy, do Topolu a Markovic se autobusy MHD podívají. Topol je obsloužen jedním párem ranních spojů, Markovice se naopak ve špičkách pracovních dnů mohou pyšnit pravidelným intervalem 30 minut, zajištěným ve směru z centra linkou 3 a v opačném směru linkou 5. Na jednom ze spojů linky 5 byl za zastávkou Markovice, Okružní zachycen jeden z pěti autobusů SOR NB 12, dodaných v roce 2011. (foto: Vojtěch Mařík)
Staronový dopravce se v nové smlouvě, která mu zajišťuje jeho tradiční výspu až do roku 2037, mimo jiné zavázal nejpozději v roce 2027 uvést do provozu pětici nových elektrobusů v délkách 12 (3 vozy) respektive 9,5-10,7 metrů (2 vozy) a jeden taktéž nový záložní autobus poháněný spalovacím motorem. Do doby jejich dodání je pak stanoven pevně daný seznam vozidel, určených na pokrytí provozu MAD. Krom posledního dodaného nového „eNBéčka“ z roku 2016 a čtyřech ojetin dodaných v letech 2023 a 2024 obsahuje ještě dva Urbanwaye poháněné stlačeným zemním plynem.

Těžištěm linek MHD Chrudim je sídliště Na Větrníku, ležící na východě města. To právě opouští Urbanway 4SA 7139 na lince 3, jež spojuje Větrník s centrem města, železniční stanicí a Markovicemi, ale pouze v uvedeném směru. V opačném směru linka nejezdí. (foto: Vojtěch Mařík)
Jedná se o dvojici původně kladenských autobusů 4SA 7138 (v Chrudimi v provozu nejspíš od 4. 3.) a 4SA 7139 (v provozu asi od 26. 2.), dodaných do největšího středočeského města v prosinci 2016. Ačkoliv měly oba od 1. ledna letošního roku brázdit ulice Chrudimi, z kladenského provozu byly odstaveny až o několik dní později. Stalo se tak navíc v době, kdy se ČSAD MHD Kladno potýká s nekončícím nedostatkem vozů, a tak musí pravidelně na linky tamější MHD, zatížené vcelku striktními standardy a požadavky na vozový park, vypravovat autobusy v lepším případě určené pro provoz na linkách PID, v horším případě ty, které měly již dávno být staženy i odtamtud.
Spolu s příchodem „kladeňáků“ lze očekávat útlum provozu typických červených SORů z roku 2011, jejichž vypravování je spojeno se sankcemi. Ještě v lednu a na počátku února však denní výprava obsahovala občas i všechna čtyři vozidla (páté bylo odstaveno již v roce 2023), a tak je nepravděpodobné, že by vlivem příchodu „nových“ autobusů jejich působení skončilo úplně.