Letošní veletrh BUS2BUS v Německu, přes své poměrně skromné řešení, přinesl jednu světovou premiéru. Veřejnosti byl představen prototyp 12m vodíkového autobusu výrobce Arthur Bus. Ambiciózní výrobce se sídlem v Německu by rád své portfolio výrobků rozšířil o elektrobusy a trolejbusy. Již dnes na svých webových stránkách prezentuje ve své nabídce modely ARTHUR E Zero (elektrobusy) o délkách 10, 12 a 18 m a ARTHUR T Zero (trolejbusy) o délkách 12 a 18 m, avšak bez bližších technických údajů. Vybrané technické údaje byly zveřejněny alespoň k modelu ARTHUR H2 Zero, což je onen nově prezentovaný vodíkový autobus.
Při bližším pátrání ovšem zjistíme, že Arthur Bus vlastně není úplným nováčkem. Za společností stojí formálně německý kapitál, který měl do projektu vložit především podnikatel Gerhard Mey. Ten je polovičním vlastníkem firmy Webasto, kterou asi není potřeba našim čtenářům blíže představovat, přičemž jeho majetek je odhadován na zhruba 650 mil. €, což jej řadí mezi 250 nejbohatších Němců. Vedle Gerharda Meye coby spoluzakladatele figuruje osoba Philippa Glonnera, jenž je na stránkách výrobce prezentován coby mladý ambiciózní inženýr a podnikatel. Vedle tohoto tandemu, který má do nového podnikání vkládat vstupní kapitál, je k dohledání ještě jedna důležitá osoba, a to Rafał Słomka. Jak již jeho jméno napovídá, nejde v tomto případě o držitele německého pasu, ale polského občana, který vystupuje coby technický ředitel. Tuto funkci přitom dříve zastával v rámci zkrachovalého polského výrobce Ursus Bus.
Právě k likvidované firmě Ursus Bus pak vedou další nitky propojující ji s novým Arthur Busem. Arthur Bus sice sídlí v obci Planegg s necelými 11 000 obyvateli, jež bychom nalezli v těsné blízkosti Mnichova, avšak webová prezentace společnosti prozrazuje, že výrobní závod je v Polsku. Ačkoli je možné dohledat wrocławskou adresu, na jiných místech prezentace se objevuje adresa lublinská – konkrétně Frezerów 7 – identická adresa, na níž sídlil právě URSUS BUS. Z majetkové struktury pak vyplývá, že loni založená německá Arthur Bus GmbH není mateřskou firmou, neboť nad ní stojí ještě Arthur Holding GmbH, ale především, že Arthur Bus GmbH je vlastníkem polské dcery Arthur Bus sp. z o. o. (ta sídlí na adrese ve Wrocławi), v jejímž představenstvu již přímo figuruje zmíněný Rafał Słomka.
V neposlední řadě tady máme samotný prototypový autobus a jeho prezentaci. Přestože je projekt prezentován jako zcela nový autobus a prototyp, který má momentálně absolvovat homologační testy, informační brožura k modelu se odkazuje na dvouleté testování demo vozidla, které mělo probíhat v Nizozemsku do konce roku 2020. Tyto zkoušky ovšem u dopravce Keolis neabsolvoval předsériový Arthur Bus, ale prototyp vodíkového Ursus Busu typu CS12FCEB. Představený prototyp Arthur Busu H2 Zero poté při pohledu zepředu jasně odkazuje svým designem na Ursus Bus. Ačkoli bylo zvětšením černých ploch a úpravou světel a krytů dosaženo upozadění původního designu z modelu City Smile (jenž ještě navíc prapůvodně koupil Ursus od polského výrobce AMZ Kutno), typické prohnutí čelního okna a spodní linky na čele jasně prozrazuje, že Arthur Bus si od zkrachovalého Ursus Busu přebírá více než „náhodně“ stejné umístění výrobního závodu. V kontextu výše uvedených skutečností, je poněkud nepochopitelné, proč se tým Arthur Busu tak vehementně snaží v rámci veletrhu přesvědčovat případné návštěvníky, že s Ursus Busem nemají nic společného. Na důvěryhodnosti nového výrobce na trhu to výrazně ubírá, třebaže by asi nikdo neobviňoval někdejší konstruktéry Ursus Busu, že za pádem společnosti stáli oni.
Prototyp představný na veletrhu BUS2BUS v Berlíně, na němž byl de facto jediným opravdu zajímavým exponátem mezi jinak známými výrobky, má už údajně absolvovat zkoušky a závěr jeho homologace je předpokládán v létě 2022. Na druhé straně není zřejmé, zda byl vůz opravdu pojízdný. Ani zájemcům z řad dopravců například nebylo umožněno nahlédnout do zadní schrány vozidla na uspořádání technologie.
Vůz ARTHUR H2 Zero je 12 000 mm dlouhý autobus s rozvorem 5 950 mm o výšce 3 300 mm s nezvykle udávanou šířkou 2 571 mm (zde není jasné, jak výrobce k údaji max. šířky přistupuje). Dojezd autobusu má být údajně více než 450 km. Palivové články mají poskytovat výkon 60 až 125 kW. Pro pohon slouží dvojice trakčních motorů v nábojích kol o výkonu 2x 125 kW. Autobus je vybaven trakčními bateriemi. Ty mohu mít min. kapacitu elektrické energie 15 kWh, dle přání zákazníka by je ale mělo být možné změnit. Obě nápravy pocházejí z produkce ZF. Přední je typu ZF RL 82 EC, zadní typu ZF AVE 130.