Menu

Astra Vagoane Călători s CRRC zvítězily v tendru na dodávku 100 tramvají do Bukurešti

Tramvaj Imperio v Aradu. (foto: Jiří Pecina)
Tramvaj Imperio v Aradu. (foto: Jiří Pecina)
Stáhnout PDF
Tramvaje
29. 07. 2020 22:22
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Rumunský výrobce drážních vozidel, Astra Vagoane Călători, ve spolupráci s čínským obrem CRRC vyhrál výběrové řízení na 100 nových tramvají pro hlavní město Rumunska. 

Výběrové řízení vypsané na konci roku 2018 si měl původně odnést turecký Durmazlar, který se hlásí v poslední době do všech tendrů na tramvaje, jež se v Rumunsku vypisují. Rozhodnutí radnice ze 4. 11. 2019 ovšem v prosinci loňského roku shodila ze stolu Národní rada pro řešení odvolání (Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor; speciální orgán administrativně-soudní povahy zřízený rumunským zákonem, skládá se z předsedy a několika státních úředníků, kteří mj. rozhodují stížnosti v oblasti veřejných zakázek) s tím, že nabídka Durmazlaru nebyla vyhovující. Turci měli předložit tramvaj typu Panorama 2,65 m širokou, a nikoli s max. 2,45 m šířky, jak bylo v tendru požadováno, jejich vůz měl mít také menší počet dvoukřídlých dveří, Turci dále neměli dodat harmonogram prací, který poskytli až na vyžádání radnice Bukurešti. Podobných nesrovnalostí a podivností bylo ještě více. Když rumunský výrobce požádal radnici o evaluační protokoly, dostal je, avšak redakčně upravené. 

Rada tak zakázku na 36m dlouhé tramvaje přiřknula rumunsko-čínskému sdružení. Rada dále nařídila Bukurešti, aby zaplatila sdružení odškodné ve výši 35 000 RON (téměř 190 tisíc Kč) za náklady spjaté s právními službami. 

Radnice s Turky ale byla s rozhodnutím nespokojena a společně dali záležitost k bukurešťskému odvolacímu soudu, který dal ovšem 24. června 2020 za pravdu Astra Vagoane Călători a CRRC. Dne 15. července 2020 toto stanovisko Národní rada pro řešení odvolání potvrdila. Astra Vagoane Călători tedy může pomalu slavit, hrozí ovšem ještě riziko, že se tendr Bukurešť rozhodne zcela zrušit. 

Rumunská Astra se málem ani do soutěže nedostala, protože sama nedosahovala účetního obratu, který byl v tendru požadován, proto tedy padlo rozhodnutí zkusit spolupráci s Číňany. Vítězné sdružení by mělo dodat do 37 měsíců od podepsání smlouvy tramvaje, které budou odpovídat modelu Imperio, což je typ vyráběný díky licenci pořízené od Siemense v roce 2010. Astra Vagoane Călători dodala v minulosti tramvaje tohoto typu do Aradu (6 ks z let 2014 a 2015, běží dodávka nových 10 vozů, existuje opce na dalších 18), další by se měly objevit v Galaţi (18 ks), Oradeji (10 ks, první 4 už dodány, existuje opce na dalších 10 vozů) a Kluži (24 ks, dodány už dva vozy). Nové tramvaje mají v Bukurešti zamířit na linky 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 a 55.

Interiér Astry Imperio. (foto: Jiří Pecina)

Dodejme, že momentálně v Bukurešti běží i loni v září vypsaný tendr na 40 18m nových tramvají, s opcí na dalších 60 vozů. V případě využití opce by měla být maximální hodnota kontraktu 769 milionů RON bez DPH (aktuálně cca 4,166 mld. Kč bez DPH, to je více než 41 mil. Kč na jednu tramvaj). Přitom kontrakt na 100 36m tramvají počítal s částkou 845,68 mil. RON bez DPH (4,582 mld. Kč, to je 45,8 mil. Kč/vůz). Výsledky tendru na krátké tramvaje měly být oznámeny už v červnu, radnice ale rozhodnutí odložila. V soutěži mají účinkovat sdružení VFU Pașcani + Reloc Craiova a Asocierea Astra Vagoane Călători Arad – Atelierele CFR Grivița – CRRC Qingdao Sifang. 

Poděkování: Jiří Pecina

Podobné články