Tramvajová síť v řeckých Athénách se dočkala 26. 8. 2020 prvních dvou vozů Alstom Citadis X05, které si město objednalo v červenci 2018. Celkem by mělo být do města dodáno 25 vozidel, přičemž zahájení provozu s pasažéry se očekává v únoru 2021 po provedení nezbytných zkoušek. Všechna vozidla by měla být předána do května 2021.
O přízeň Athén se ucházela také česká Škoda Transportation, z klání ale vzešel nakonec vítězně francouzský soupeř se svým Citadisem X05 o délce 33 m a s kapacitou až 294 osob. Připomeňme, že tramvaje v Athénách jsou provozovány od července 2004 (původní systém tramvají byl zrušen v roce 1960), přičemž výstavba sítě úzce souvisela s pořádáním olympijských her v řecké metropoli. V současné době má síť tramvají – alespoň tedy formálně – tři linky o délce 32,4 km. Vozový park by prozatím tvořen jen 35 tramvajemi AnsaldoBreda Sirio, z nichž však některé jsou dlouhodobě odstaveny z provozu (už v roce 2018 se hovořilo o vyřazení rovnou 9 vozů), protože na ně dopravce nemá k dispozici náhradní díly.
Nákup 25 nových vozů o Alstomu, který se táhl od roku 2013, byl mnohými kritizován právě proto, že nebyla zřejmá jeho nezbytnost, a to zvlášť v situaci, kdy byla řecká ekonomika živena eury ostatních zemí a otázky na to, kde na nákup vozidel vzít (jejich pořizovací cena je 54 mil. € bez DPH; tj. přibližně 1,4 mld. Kč), rozhodně nešlo označit za plytké a unavující. Přesto ke koupi nakonec došlo.
Vozidla Citadis X05 jsou dodávána v celooranžovém lakování, které vzešlo z hlasování veřejnosti v anketě na internetu, kde bylo možné si vybrat z celkem 15 barevných řešení. Během 12 dnů hlasování po celou dobu jednoznačně vedla modrá varianta, poté ale došlo záhadně k anulování výsledků a během pouhých 12 hodin posledního dne přibylo 67 000 hlasů (přestože v předchozích 12 dnech hlasovalo zhruba 80 000 lidí). Z tohoto hlasování, kdy přibývaly desítky hlasů za vteřinu (což ukazuje na špatné zabezpečení ankety a použití robotů), vyšel vítězně s více než 45 000 hlasy (66 %) právě oranžový hábit. Přestože média na podivnou anketu upozorňovala, dopravce výsledky akceptoval, a tak je možné, že ve výsledku rozhodl o barevném řešení nových tramvají jediný člověk.
K čemu budou nové tramvaje v současné době sloužit, není úplně jasné. Jejich role zřejmě bude především v náhradě starších vozů Sirio, protože žádné z plánovaných prodloužení tramvajových tratí se prozatím neuskutečnilo. Trať do Pireusu sice měla být hotová již v roce 2015, ale ani po osmi letech od předání staveniště to na brzkou jízdu tramvají do této lokality nevypadá, přičemž za zpoždění principem kolektivní neviny nenese patrně nikdo zodpovědnost.
Kromě toho však v kondici není ani stávající tramvajová síť. V roce 2018 byl uzavřen – údajně z bezpečnostních důvodů – úsek tramvajové trati Kasomouli – Syntagma v centru města a dodnes se na něm nejezdí. Vedení město nechalo na místě tramvajové tratě – údajně dočasně – zřídit cyklistickou stezku. Teprve na nátlak veřejnosti, která se o záměru dověděla, město tento svůj plán stáhlo a slíbilo vrácení tramvaje s tím, že cyklostezka v lokalitě ale tak jako tak vznikne (tramvajová trať by tedy měla být do budoucna řešena přeložkou). Ve výsledku tedy nepůjde o cyklostezku dočasně provozovanou po tramvajové trati, ale tramvajovou trať dočasně vedenou po cyklostezce. Mimochodem, přerušením provozu na jmenovaném úseku byl provoz tramvají na dané lince rozdělen na dvě samostatná a vzájemně nepropojené části, což bylo na jaře 2019 vyřešeno (pod záminkou opravy jedné ze zastávek) rovnou přerušením provozu na jedné z těchto větví.