Menu

Autobusy Škoda 21 Ab se proměnily na Scanii

Autobusy Škoda 21 Ab zachycené u pražského kongresového centra v pátek večer dne 27. 11. 2020. (foto: Libor Hinčica)
Autobusy Škoda 21 Ab zachycené u pražského kongresového centra v pátek večer dne 27. 11. 2020. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
29. 11. 2020 09:09
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Kdo se v sobotu 28. 11. 2020 prošel kolem pražského kongresového centra, mohl spatřit dvojici netradičních autobusů. Při bližším pohledu bylo zřejmé, že se jedná o autobusy Škoda 21 Ab z produkce Škody Ostrov, které ale byly pro účely filmu, který se v lokalitě zjevně natáčel, upraveny tak, aby svým vzhledem připomínaly autobusy značky Scania.

Autobusy Škoda 21 Ab mají svou úpravou připomínat patrně vozidla Scania CN113CLL MaxCi, která byla vyráběna v 90. letech. (zdroj: ytra.eu)

Autobusy Škoda 21 Ab byly navrženy jako projekt unifikace s trolejbusy Škoda 21 Tr, jejichž vývojem se závod Škoda Ostrov zabýval od počátku 90. let. Kromě sólo verze měla vzniknout i verze kloubová (analogicky k trolejbusu označená jako Škoda 22 Ab), avšak článkový autobus se nezrodil ani ve formě prototypu. Autobusů 21 Ab bylo nakonec dokončeno 37, což však bylo za původními očekáváními výrobce. Prototyp vznikl v roce 1995, tříkusová ověřovací série v roce 1996 a sériová výroba probíhala následně do roku 2003. Mimoto vznikla ještě jedna karoserie určená pro zástavbu plynového motoru TEDOM ML 637 NG, stavba prototypu ale nebyla dokončena a vůz byl později zlivkidován. Elektrobus 21 Eb, který se zrodil v rámci společného projektu několika subjektů pod patronátem znojemského dopravce ČAS Znojmo, byl postaven na bázi trolejbusové karoserie, a proto není do výčtu autobusů počítán, byť legislativně o autobus pochopitelně šlo.

Škoda 21 Ab „převlečená“ za Scanii DP v Oslu. (foto: Libor Hinčica)

Z 37 vozidel skončilo nejvíce v Mladé Boleslavi, která odebrala 18 vozů. Přes úvahy o zachování posledního zde provozovaného autobusu pro historické účely se mladoboleslavský DP nakonec do záchrany jednoho z vozidel, která byla spojována s počátky místního městského DP (založen 1997), nepustil. Oproti tomu se podařilo zachovat hned 4 z 16 autobusů provozovaných v Plzni, která byla co do počtu kusů druhým nejvýznamnějším odběratelem „ábíček“. Do součtu 37 vozů nám chybí zmínit ještě dva autobusy ostravského DP, které byly po vyřazení prodány do maďarského Szegedu, a prototyp z Karlových Varů, který je dnes zachován ve sbírkách Technického muzea v Brně.

Na natáčení filmu, jehož děj (či část děje) bude zasazena patrně do prostředí norské metropole, posloužila dvojice autobusů ze soukromých sbírek původních plzeňských ev. č. 471 a 474 (oba z roku 2001). Autobusy se dočkaly polepu v barvách dopravního podniku v Oslu, přičemž si filmaři pohráli i s detaily, jako byla loga dopravce, evidenční čísla, poznávací značky, linkové orientace či nápisy vstup/výstup. Na čele se objevilo logo Scanie, přičemž autobusy měly patrně připomínat vozidla typu Scania CN113CLL MaxCi, která byla vyráběna v letech 1993–99 (od r. 1994 i v závodě v polském Słupsku). Autobusy byly zřejmě pro potřeby natáčení zapotřebí jen na jeden den a sekundovala jim na místě celá řada další dopravní techniky namaskovaná jako vozidla norských majitelů (osobní auta, dodávky atp.). V pozdních odpoledních hodinách dne 28. 11. 2020 byly oba autobusy viděny, jak opouští Prahu.

Podobné články