Autosan – tradiční polský výrobce autobusů – stále věří v oživení své autobusové produkce. V letošním roce by měl vyrobit nové prototypy elektrobusu pro městskou dopravu a dieselového vozu pro meziměstskou dopravu, produkce stávajících modelů ale vázne a společnost přežívá jen díky zakázkám od polské armády.
Autosan se dostal do finančních problémů na přelomu let 2015 a 2016, kdy se snažil nalézt nového investora, který by mu pomohl vyškrábat se z červených čísel. Nakonec firmu převzalo konsorcium firem spadajících pod skupinu PZK (Polska Grupa Zbrojeniowa), která je ovládaná státem. Už tehdy se hovořilo o tom, že by společnosti mohla pomoci zvýšená armádní poptávka, neboť Polsko poté, co Rusko obsadilo v roce 2014 vybraná teritoria Ukrajiny, navýšilo investice do zbrojení. K Autosanu ovšem kontrakty na maskovaná vozidla nepropadaly, a tak se kolem roku 2021 začalo hovořit o možnosti dalšího prodeje firmy, z čehož ale sešlo. Lovení zákazníků ve svém sektoru, tj. produkci autobusů, se jí však nadále nedařilo. Vzpružení přinesla pouze zakázka na 90 článkových vozů s pohonem na zkapalněný zemní plyn pro Varšavu, která se oproti smluvnímu termínu výrazně prodloužila.
Firmě nakonec přišla na pomoc přece jen armáda, do níž Polsko začalo po rozběhnutí druhé fáze rusko-ukrajinské války pumpovat ještě větší prostředky. Loni vynaložilo na obnovu armády 4,7 % svého HDP, což bylo vůbec nejvíce ze všech států NATO (na druhé pozici, vědomo si toho, s kým sousedí, bylo Estonsko s 3,43 %, a teprve na třetí příčce USA). Z těchto financí profituje významně právě PZK, jíž přestávaly stačit stávající výrobní kapacity. Na podzim 2024 tak došlo k dohodě, že dojde k převedení části výroby nákladních vozidel Jelcz S02 442.32 právě do závodu Autosanu v Sanoku. Montáž se rozeběhla krátce na to a na počátku ledna bylo předáno již prvních 20 dokončených vozů.
Adaptace Autosanu na vojenskou produkci vyvolávala otázky o budoucnosti civilního sektoru, tedy výroby autobusů. Pro rok 2025 má firma na programu jen osm midibusů o délce 9 m pro Kraków, což asi nejvíce vypovídá o její konkurenceschopnosti na trhu. Vedení Autosanu však ujišťuje, že nadále s autobusy počítá, což dokládá investicemi do vývoje prototypů nového elektrobusu pro MHD a jednoho vozu s dieselovým pohonem, který by měl být určen pro provoz na linkách meziměstských. Jaká částka do vývoje putovala, prozrazeno nebylo a v nedohlednu je i případná sériová výroba.