Menu

Berlín konečně prodlužuje tramvaj od hlavního nádraží

Vedle samotné nové tramvajové trati zaujme na vizualizaci především nové dopravní značení křižovatky s velkorysým řešením cyklopruhů. (zdroj: Ing. Büro Dipl.-Ing. H. Vössing GmbH)
Vedle samotné nové tramvajové trati zaujme na vizualizaci především nové dopravní značení křižovatky s velkorysým řešením cyklopruhů. (zdroj: Ing. Büro Dipl.-Ing. H. Vössing GmbH)
Stáhnout PDF
Berlín Tramvaje
17. 08. 2021 21:59
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Plán na prodloužení tramvajové trati od berlínského hlavního nádraží směrem do hloubi někdejšího Západního Berlína konečně nabral reálných obrysů. Dne 11. 8. 2021 začala stavba 2,2 km dlouhého prodloužení do části Moabit, na němž jsou plánovány čtyři nové zastávky, včetně konečné U-Bahnhof Turmstraße, kde bude nově zajištěn přestup na linku metra U9.

Tramvajová trať od Nordbahnhofu k hlavnímu nádraží (Hauptbahnhof) byla do provozu uvedena již v roce 2015, přičemž se počítalo již tehdy s tím, že část velké blokové smyčky u hlavního nádraží bude v budoucnu využívána jako standardní tramvajová trať v rámci prodloužení ke stanici metra Turmstraße. Jak už to ale v Berlíně bývá, práce na zahájení stavby se neúměrně protahovaly, přesto měl projekt více než dva kilometry dlouhé trati do části Moabit vlastně štěstí, neboť na rozdíl od jiných plánů na protažení tramvajové sítě se nakonec realizace dočkal.

Prodloužení tramvajové trati od smyčky na hlavním nádraží směrem ke stanici metra Turmstraße. (zdroj: Berliner Senat)

„Historická chyba bude odstraněna,“ prohlásila zemská tajemnice pro dopravu Ingmar Streese ze strany Zelených (Die Grünen) při slavnostním zahájení stavby prodloužení v narážce na skutečnost, že Moabit (a s ním celý Západní Berlín) v minulosti již tramvaje měl. Ty první zde zahájily provoz již v roce 1874 (ve formě koňky) a později (1895) zde dokonce byly zkoušeny akumulátorové tramvaje. Postupná likvidace tramvajové sítě v Západním Berlíně v 50. a 60. letech ale vedla 1. 8. 1964 k zastavení provozu na poslední trase, která přes katastr Moabitu procházela (poslední tramvaj v rámci Západního Berlína pak vyjela v roce 1967). Nyní se městská dráha vrací komplikovaně zpět. Otevření nového úseku je naplánováno na rok 2023. Stavba je rozdělena do 21 stavebních fází v rámci 5 stavenišť, přičemž srpnový start výstavby se týkal budování nové měnírny. Dopravní uzavírky v souvislosti se stavbou samotné trati by měly začít až od letošního prosince.

Tramvajové trati musí ustoupit 52 stromů (převážně javorů a bříz) a také zhruba 100 parkovacích míst. Náhradou za ztracenou zeleň se ovšem stane nová výsadba a zatravněné kolejiště. Jeho vybudování bude představovat omezení pro individuální automobilovou dopravu – všude tam, kde jsou dnes dva jízdní pruhy, bude nově vybudován jenom jeden. Tramvaj ovšem přinese výrazné zlepšení dopravní obslužnosti v lokalitě, přičemž se očekává, že denně využije prodlouženou linku M10 na novém úseku okolo 16 000 cestujících (při špičkovém intervalu 5 minut a sedlovém 10 minut). To je jistě číslo, které „ztráty“ na straně automobilové dopravy hravě vyrovná. Náklady na vybudování nové trati činí přibližně 33 mil. € (cca 850 mil. Kč). Zhruba 385 mil. Kč za kilometr tramvajové trati by se mohl zdát jako vysoká suma, je však nutné si uvědomit, že investice nezahrnuje jen natažení troleje a pokládku kolejnic. V sumě jsou zahrnuty i náklady na již zmíněnou měnírnu, úpravu silnic, kanalizace, zeleně, vybudování zastávek, nových cyklostezek, parkovacích míst atp. Na financování stavby se finančně podílí EU v rámci fondu na regionální podporu spolkové země Berlín.

Vizualizace prodloužení tramvajové trati směrem k Turmstraße. (zdroj: Ing. Büro Dipl.-Ing. H. Vössing GmbH)

V rámci plánování výstavby nové tramvajové trati byly prověřovány různé možnosti vedení linky směrem k Turmstraße, přičemž návrhy byly konzultovány s veřejností již před dlouhými šesti lety (tj. v r. 2015). Proces schválení plánu výstavby byl zahájen již v roce 2017. Veřejnost měla možnost se s plány seznámit na přelomu let 2017 a 2018, avšak Berlínský DP (BVG) předložil chybnou zprávu o vlivu tramvajové trati na hluk, která tak musela být revidována, takže bylo nutné proces na podzim 2019 opakovat. Právě chybná zpráva byla hlavní příčinou oddálení projektu o zhruba dva roky.

V současné době již probíhají práce na plánu dalšího prodloužení od budoucí konečné Turmstraße až k nádraží Junfernheide (se zajištěním přestupu na U-Bahn, S-Bahn a regionální vlaky). Toto prodloužení by mělo mít další 3 km. Se zprovozněním se však počítá až v roce 2028. Představitelé Berlína věří, že se podaří zajistit výstavbu také dalších tramvajových tratí, které jsou součástí velkého zásobníků plánovaných investic na zlepšení dopravní obslužnosti města a zvýšení ekologie.

Podobné články