Menu

Berlín převzal první ze sériových doubledeckerů ADL

Berlín by měl na konci roku 2022 provozovat celkem 200 vozů Enviro500 od ADL. (foto: ADL)
Berlín by měl na konci roku 2022 provozovat celkem 200 vozů Enviro500 od ADL. (foto: ADL)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 01. 2022 21:23
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Berlínský DP (BVG) začal s přejímkou prvních ze 198 objednaných patrových autobusů britského výrobce ADL typu Enviro500, které mají ve vozovém parku nahradit zbývající vozy MAN Lion’s City DD.

Ještě kolem roku 2000 platila vize, že symbol berlínské autobusové dopravy – patrový autobus – postupně zmizí z ulic města a berlínský DP místo nich bude pořizovat výhradně článkové autobusy. Záhy se však tento pohled změnil a od roku 2004 byly zahájeny dodávky autobusů MAN Lion’s City DD (MAN A39), kterých bylo v několika sériích postupně nakoupeno v letech 2004 až 2010 celkem 416. Poté hodlal BVG pořizovat další sérii patrových autobusů, avšak o kratší délce (MANy byly řešeny jako třínápravové s délkou 13,7 m), které měly sloužit na linkách s menší přepravní poptávkou.

Pohled do vrchního patra interiéru autobusu Enviro500 od ADL. (foto: ADL)

A ještě jeden pohled do interiéru. (foto: ADL)

V hledáčku dopravce byl nákup vozů o délkách cca 11 m a 12 m, přičemž u výrobců Scania a VDL bylo objednáno po jednom voze (Scania dodala vůz o délce 10,9 m, VDL o délce 12 m), které byly do provozu předány v roce 2015. Provoz obou autobusů byl však velmi záhy vyhodnocen jako neuspokojivý s tím, že jejich přepravní kapacita je přece jen malá (vozy byly poněkud nepochopitelně nasazeny na spoje obsluhované standardními, takřka 14metrovými, patrovými vozy MAN). S ohledem na „prognózu vývoje počtu obyvatel Berlína“ (která se však rovněž v období let 2014–2016 neměnila) bylo v roce 2016 oznámeno, že v nákupu kratších patrových autobusů se již nebude pokračovat.

S postupujícím časem bylo místo toho nutné řešit, jakou náhradu zvolit za stárnoucí autobusy MAN Lion’s City DD, do čehož vstupovaly i nejrůznější úvahy o růstu tramvajové sítě (a tedy skutečné potřebě těchto autobusů do budoucna) a postupné elektrifikaci linek autobusové dopravy za využití elektrobusů a parciálních trolejbusů. Jelikož MAN dal výrobě patrových městských autobusů vale a o kvalitě nástavbářů z kontinentální Evropy ve vztahu k větší flotile vozů nepanovaly (celkem právem) větší iluze, s výběrovým řízením se poněkud otálelo a po jeho vyhlášení se poměrně dlouho táhnul proces vyhodnocení nabídek. Teprve v říjnu 2018 tak bylo oznámeno, že vítězem výběrového řízení se stal skotský výrobce Alexander Dennis (ADL), který již v roce 2015 v Berlíně jeden svůj autobus prezentoval v provozu s cestujícími, avšak jen po dobu šesti týdnů.  

Pohled ze strany od dveří na doubledecker Enviro500 berlínského DP. (foto: ADL)

O dva roky později, v říjnu 2020, se konala v garážích Wedding premiéra prvních dvou vozů (ev. č. 3550 a 3551), které byly dodány s tím, že dopravce bude autobusy testovat po dobu 6 měsíců a v případě spokojenosti dojde k využití opce z obřího kontraktu. V době uzavření výběrového řízení se hovořilo o tom, že by mělo jít o celkem 70 vozů (včetně prvních dvou „testovacích“), na podzim 2020 ale bylo již jasné, že apetit BVG je větší a že úspěšný test na lince 100 (Alexanderplatz – Bahnhof Zoologischer Garten) bude znamenat objednání nikoli dalších 68 vozů, ale 198. K tomu v dubnu 2021 skutečně došlo, přičemž se předpokládalo, že 25 vozů bude předáno ještě do konce roku 2021. Nakonec ale došlo k mírnému posunu časového plánu a první ze 198 sériových vozů byly do provozu nasazeny počátkem ledna 2022, přičemž se očekává, že postupně budou dodávány a zařazovány v průběhu letošního roku další vozy tempem až pěti vozů týdně, takže již na konci roku bude mít Berlín k dispozici všech 200 autobusů Enviro500.   

Vozy Enviro500 jsou 13,8 m dlouhé a 4,06 m vysoké třínápravové autobusy vybavené motory plnicími emisní normu EURO VI, které pojmou až 112 cestujících (z toho 80 sedících). Výměna pasažérů je zajištěna skrze troje dvoukřídlé dveře, do vrchního patra se mohou cestující dostat po dvojici schodišť. Ačkoli se spekulovalo (zejména v souvislosti s Brexitem) o tom, zda nebude nutné zajišťovat výrobu autobusů v EU (připomeňme, že ještě nemalou část vozů MAN Lion’s City DD si BVG dříve montoval ve svých vlastních dílnách a garážích), nakonec se žádné stěhování produkce ADL do EU nechystá a výroba všech vozů proběhne ve Velké Británii.

Nákup nových autobusů umožní odstavení vozů MAN Lion’s City DD, jejichž vyřazování v souvislosti s nedostatkem náhradních dílů a vysokou mírou výskytu koroze (kterou se snažil dopravce řešit již v minulosti realizací větších stupňů oprav u části vozů) začalo od roku 2018 bez ohledu na to, že za vozidla ještě nebyla náhrada v podobě nových patrových autobusů. Flotila vozů MAN Lion’s City DD tak klesla ke zhruba 250 vozům. Připomeňme však, že berlínský DP může využít u ADL ještě opci na nákup dalších až 230 patrových autobusů, takže by se počet patrových autobusů mohl teoreticky k číslu 400 opět vrátit.

Podobné články