„Chcete mi povedať, že v Európe sú len SOR a Škoda? Nech nám kritici predložia preukázateľne hodnoverné a aktuálne dáta, ktoré preukážu, že sme to zle nastavili, a potom sa tým môžeme zaoberať. Dovtedy je to len také hejtovanie, lebo Európa nekončí pri Aši. Čokoľvek vypíšeme, niekto to bude spochybňovať,“ těmito slovy reagoval předseda představenstva košického DP Marcel Čop v rozhovoru pro košický deník Korzár na dotaz novináře, který jej konfrontoval se zněním našeho článku z 13. 3. 2024, v němž jsme poukazovali na to, že výběrové řízení na dodávku až 30 elektrobusů pro košický DP může vzhledem k realitě trhu fakticky ovládnout pouze tandem Škody Electric a SORu Libchavy.
Rádi bychom využili příležitosti tohoto článku k tomu, abychom konstatovali, že u nás v redakci si rozhodně nemyslíme, že by Evropa končila u Aše, prokazuje-li ale někdo dlouhodobě takovou malost, že vypíše výběrová řízení tak, aby všechny zakázky skončily nejdále v Plzni, nelze z absence rozhledu a znalostí rozhodně osočovat autory článků tohoto portálu.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) uzavřel výběrové řízení na nákup nových článkových elektrobusů, které bylo složeno ze dvou částí, přičemž jedna zahrnovala výstavbu nabíjecí infrastruktury v odhadované hodnotě nákladů 4,307 mil. €, druhá pak dodávku samotných elektrobusů s odhadovanou hodnotou zakázky 24,375 mil. €.
Finální cena za výstavbu nabíjecí infrastruktury, kterou zrealizuje bratislavská ELZA, činila nakonec 2 244 435,29 € (cca 57,23 mil. Kč). To je sice výrazně méně, než byla předpokládaná hodnota zakázky, s ohledem na rozsah prací jde však i tak o částku poměrně vysokou. V případě samotných vozidel se žádné překvapení ani zásadní snížení ceny nekonalo.
Přesně dle očekávání měla tato část „výběrového“ řízení jen jediného účastníka, přičemž zatímco v loňském tendru na dodání 100 elektrobusů pro Prahu se spojila Škoda se SORem, v košické zakázce bylo pořadí opačné. Obě firmy se přihlásily ve sdružení, v němž hlavní roli hraje SOR, Škoda Electric pak plní role poddodavatele elektrické výzbroje, třebaže SOR vlastní řešení dvoupólového nabíjení má (výzbroj dodává Rail Electronics CZ, který SOR většinově vlastní). Soutěž bez soutěže tak přinesla nakonec částku za jedno vozidlo 812 500 €, což odpovídá zhruba oné odhadované hodnotě zakázky. Košice tedy získají jeden kloubový elektrobus SOR NS 18 electric (Škoda 33 BB) v přepočtu za 20,72 mil. Kč, což je cena, za kterou si lze v zahraničí na nezdeformovaných trzích pořídit už i článkový vodíkový autobus. Zároveň jde o sumu, která je o cca 30 % vyšší než průměrná cena článkového parciálního trolejbusu v posledních letech. Košice přitom kolem budoucnosti trolejbusů nadále mlží, slibují však, že brzy budou informovat o výsledcích další studie, kterou si nechalo město vypracovat. Lze si jen postesknout, že zpracovávání obdobných studií není olympijskou disciplínou, jelikož kdyby tomu tak bylo, jistě by slovenská výprava v Paříži neměla letos tak úzký rozsah, nemluvě o takřka jistém úspěchu získání cenného kovu.
Výběrové řízení na vozidla bylo pojato jako rámcová smlouva, takže Košice si mohou, ale nemusí objednat až 30 vozů. V první etapě se východoslovenská metropole rozhodla nakoupit pouze 11 předražených vozidel, ty další by ráda přiobjednala v případě, že na ně získá dotaci. Elektrobusy mají být dle sdělení města Košice dodány do 12 měsíců od podpisu smlouvy.