Menu

Birmingham opět odstavil všechny tramvaje CAF

Původní zbarvení vozů CAF Urbos 3 na záběru z vozovny v Birminghamu. Dnes jsou již všechny tramvaje modré. (zdroj: Wikipedia.org)
Původní zbarvení vozů CAF Urbos 3 na záběru z vozovny v Birminghamu. Dnes jsou již všechny tramvaje modré. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Tramvaje
28. 03. 2022 19:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Problémy s tramvajemi CAF Urbos 3 v anglickém Birminghamu nejsou u konce. V červnu loňského roku došlo k objevení prasklin na krajních podvozcích jedné z tramvají, což vedlo k preventivnímu odstavení všech 21 v té době provozních vozů. Toto přerušení však trvalo pouhé čtyři dny. V listopadu 2021 byly praskliny objeveny i na dalších vozech, a tak byla od 13. 11. 2021 doprava tramvajemi pozastavena podruhé.

Od 15. 12. 2021, tedy po měsíci, byl sice provoz obnoven, čemuž dopomohl fakt, že mezitím byly do města dodány nové tramvaje, které mohly za odstavenou flotilu zaskočit, nicméně jejich počet nebyl dostatečný, a tak byl interval omezen na 10 minut (standardně byl denní interval 6 až 8 minut)  a tramvajová trať nebyla obsluhována v celé délce (poslední prodloužení do centra Birminghamu se čtyřmi stanicemi bylo nahrazeno autobusy a tramvaje končily v zastávce Bull Street). Teprve v sobotu 12. 2. 2022 byl obnoven provoz tramvají v rozsahu odpovídajícímu situaci před 13. listopadem 2021. Radost z návratu tramvají ovšem neměla dlouhého trvání.

V sobotu 19. 3. 2022 došlo k postupnému odstavení všech tramvají španělského výrobce poté, co byly indikovány další praskliny, přičemž z vyjádření provozovatele lze usuzovat, že tentokrát došlo k nálezům na jiných místech než v červnu a listopadu loňského roku. Samotný výrobce přitom o problémech s tramvajemi mlčí a dotazy novinářů k tomuto tématu nezodpovídá. V sobotu 19. 3. 2022 došlo nejprve k omezení provozu, které opět „schytal“ nejnovější čtyřzastávkový úsek mezi Bull Street a birminghamskou knihovnou, ještě do konce téhož dne ale došlo k odstávce všech vozů, tedy včetně těch z loňské dodávky. Provozovatel tramvají k tomu uvedl, že byly provedeny kontroly prasklin na karoseriích (již se tedy nehovořilo o podvozcích) a došel k závěru, že je nutné provést opravy na všech vozidlech. Po CAFu je nyní požadováno, aby došlo k náhradě poškozených částí tramvají za zcela nové, které zajistí budoucí spolehlivost provozu. Pouhé opravy se zdají být dle názoru společnosti Midland Metro Limited (MML) coby vlastníka vozů nedostatečné.

Výpadek v provozu má trvat několik týdnů. Cestující mohou využít náhradní dopravy v podobě autobusů a již vydané jízdenky jsou do 3. 4. 2022 platné na autobusových spojích National Express a vlakových spojích mezi Wolverthamptonem a Birminghamem.

Připomeňme, že problémy s prasklinami se objevily i na tramvajích Urbos 3 ve francouzském Besançonu, srbském Bělehradě a australském Sydney. V posledním jmenovaném městě bylo přistoupeno od 8. 11. 2021 k odstavení všech 12 tramvají používaných na lince číslo 1 (jež tak byla nahrazena autobusy), přičemž délka odstavení se očekává v délce až 18 měsíců. Samotná linka číslo 1 je ale od 12. 2. 2022 opět v provozu – byť v omezeném –, přičemž situaci zachránily tramvaje konkurenčního Alstomu, jež byly vypůjčeny dočasně z jiné tramvajové linky ve městě.   

Podobné články