Turecká společnost Bozankaya představila oficiálně ve středu dne 29. 5. 2024 na veletrhu Busworld v Istanbulu svou novou řadu vozidel „SNG“. S tímto modelem uspěl nedávno výrobce ve výběrovém řízení na dodávku až 70 trolejbusů pro pražský DP, který však navzdory pravomocnému rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jenž zamítl protest neúspěšného uchazeče (Škody Electric), ani po takřka dvou měsících zatím nepřistoupil k podpisu smlouvy.
Společnost Bozankaya byla založena v roce 1989 v Německu původně jako výzkumné a vývojové centrum, které se až v roce 2003 přesunulo do Turecka, kde měl její vlastník kořeny, byť sám je občanem Spolkové republiky Německo. Firma se zhruba dvacítkou zaměstnanců se rozrostla během 21 let svého tureckého působení na podnik zaměstnávající přibližně 1 000 pracovníků a vyrábějící kolejová vozidla, trolejbusy a elektrobusy, a to i v kooperaci se známějšími světovými hráči. Patrně nejdůležitější byl v tomto směru společný projekt dodávky souprav metra pro thajskou metropoli Bangkok, kdy firma uzavřela joint-venture se Siemensem, s nímž pak spolupracuje také na dalších projektech (například na výrobě hrubých staveb železničních vozů pro USA). Továrna společnosti v Ankařa zprovozněná v roce 2015 představuje jeden z nejmodernějších závodů na výrobu drážních vozidel i v evropském měřítku.
Vedle tramvají, s nimiž nedávno uspěla i v italské Neapoli, a souprav metra, nabízí výrobce i vlastní elektrobusy a trolejbusy. Již před dvěma lety byl zahájen vývoj zcela nové řady nízkopodlažních vozů, přičemž slavnostní premiéra byla nakonec ponechána až na letošní veletrh Busworld v Istanbulu. Zde se představil prezentační 12m elektrobus řady „SNG“, společnost však vyrobila také min. jeden 12m trolejbus s identickým designem. Tento trolejbus by se mohl v případě, že bude Bozankaya úspěšná v některém z výběrových řízení na území ČR, objevit i v našich končinách. Výrobce jej totiž plánuje využít pro nezbytný zkušební provoz dle podmínek Drážního úřadu.
Momentálně by mělo být vozidlo blokováno ve výrobním závodě, kde procházelo v uplynulých měsících vybranými zkouškami výrobce spojenými mj. s instalací komponent různých dodavatelů a ověření jejich funkčnosti. Toto testování mělo být přerušeno v důsledku očekávání brzkého podpisu smlouvy s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, neboť po něm bude nutno trolejbus připravit na převoz do ČR. Praha již avizovala, že hodlá smlouvu s vítězem podepsat, prozatím ale neuvedla, kdy tak plánuje učinit.
Nová řada vozidel by měla zahrnovat modely o délkách 10, 12, 18, ale i 25 m. Tříčlánkové trolejbusy v minulosti firma vyrobila pro turecký provoz v Malatyi, a to v úzké kooperaci s Vossloh Kiepe (dnes Kiepe Electric) a později s polským Medcomem.