Menu

Bozankaya vypravila první tramvaj do Temešváru

Nová tramvaj pro Temešvár. (foto: Omer A.)
Nová tramvaj pro Temešvár. (foto: Omer A.)
Stáhnout PDF
Tramvaje
23. 06. 2021 18:36
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Turecká Bozankaya přistoupila k dodávkám 21 nových tramvají pro rumunský Temešvár. Podle kontraktu z roku 2019 může dodat ještě dalších 19 tramvají. Původně Bozankaya měla dodat jen 16 vozů, avšak dopravce přistoupil k využití části 24ks opce hned vzápětí, a tak je nyní objednáno závazně 21 tramvají. První vůz dorazil na hranici Rumunska dnes, 23. 6. 2021. Zítra okolo 10. hodiny večerní bude v Temešváru. 

Tramvaj na prezentaci zde dne 18. 6. 2021 z ankarského závodu není tatáž, která byla do Temešváru jako první vypravena. Zatímco zvenčí vypadá efektně, uvnitř tolik nezaujme, neboť jí vládnou šedá plastová sedadla a matně zelená podlaha. (foto: Yaren Gökerkan)

Temešvárský tramvajový park je momentálně tvořen více než 60 německými ojetinami, které dříve sloužily především v Bremenu. Příchod 21 článkových tramvají by tedy odchod starých vozů plně neřešil, zato příchod 40 tramvají by už pro temešvárský provoz znamenal velkou revoluci, protože by umožnil staré vozy zcela vymýtit. Nové stroje, kromě toho, že jsou plně nízkopodlažní a plně klimatizované, mají umět jezdit bez trolejí na baterie více než 60 km, byť je otázkou, zda toto číslo někdy někdo reálně v provozu prověří. Město začně další tramvaje přebírat teprve tehdy, kdy bude úspěšně ukončena přejímka prvního vozu. Ten měl být přitom dodán do města už na podzim 2020, avšak koronavirová situace znemožňovala efektivní naplnění kontraktu podle původního harmonogramu. Západorumunské město má také v plánu postupně rekonstruovat svou tramvajovou síť, na některých místech už s pracemi začalo. Cena jedné cca 32m tramvaje je v přepočtu necelých 60 mil. Kč včetně DPH. 

Dodejme, že Bozankaya měla v konsorciu s německou společností Sileo dodat 100 sólo trolejbusů pro rumunskou Bukurešť, a to na základě vítězství v tendru z roku 2019. Hlavní město s ním ale rozvázalo na podzim 2020 kontrakt, protože konsorcium nebylo včas schopno dodat specifické osvědčení prokazující způsobilost vyrábět trolejbusy, které si nad rámec podmínek tendru vyžádal bukurešťský magistrát. Konsorcium nicméně rozhodnutí města vypovědět smlouvu soudně napadlo, protože je dle něj toto rozhodnutí vzhledem ke koronavirovým opatřením, která mu ztížila získání tohoto ad-hoc vyžádaného osvědčení včas, nefér a navíc nemělo s tím, zda je konsorcium schopné požadované trolejbusy včas dodat či nikoli, nic společného. Konsorcium doložilo dle Bozankaye svou způsobilost vyrábět požadovaná vozidla řádně do 45 dní po podpisu smlouvy, a to když předložilo osvědčení vydané na německém území, které bylo rumunským úřadem RAR včas uznáno. Toto osvědčení se ovšem týkalo výrobků firmy Sileo, a tak se s ním bukurešťská radnice nespokojila. 

Bukurešti tedy nyní reálně hrozí, že přijde o unijní prostředky, které musela vyčerpat do 31. 12. 2021. Nové trolejbusy přitom místní DP potřebuje jako sůl, protože stávající trolejbusová flotila vykazuje čím dál více technických závad. Aytunç Günay, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Bozankaya, rumunským médiím na jaře tohoto roku sdělil, že vyžadované dodatečné osvědčení překračovalo smluvní rámec a rumunský zákazník odmítl připustit zásah vyšší moci, ačkoli si jeho společnost odnesla vítězství v tendru spravedlivým způsobem, když splnila požadované podmínky a vozy by dodala dle jeho slov včas podle harmonogramu. Nyní je tedy na rumunském soudu, aby rozhodl, zda se město chovalo neadekvátně či nikoli. 

Podobné články