Menu

Bratislava má koupit tříčlánkové trolejbusy Škoda

Tříčlánkový trolejbus. (foto: Solaris Bus & Coach)
Tříčlánkový trolejbus. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
03. 09. 2021 21:38
Matěj Stach
2 minuty čtení

První československé výběrové řízení na tříčlánkové trolejbusy se blíží do svého finále. Dopravný podnik Bratislava dnes (tj. k 3. 9. 2021) vyhodnotil podané nabídky v rámci od jara běžícího tendru na 16 vozů a za vítězného uchazeče stanovil plzeňskou Škodu Electric spolupracující na zakázce s polsko-španělským Solarisem Bus & Coach. Tandem přitom ve výběrovém řízení, které se nakonec místo avizované bohaté palety kritérií řídilo pouze cenou, pokořil švýcarský HESS.

Slovenské hlavní město se o dvoukloubové trolejbusy zajímalo v posledních letech poměrně intenzivně, přičemž nejprve o zapůjčení jednoho 24metrového zástupce rokovalo s Kiepe Electric. Konkrétně mělo jít v období před zhruba dvěma lety o testovací provoz jednoho z lineckých vozů Van Hool Exqui.City 24T. Později DPB zahájil družbu i se Solarisem, jenž v mezidobí představil vlastní tříčlánkový trolejbus Trollino 24 vybavený v případě prototypu výzbrojí pražského Cegelecu. Po průtazích způsobených nepříznivou pandemickou situací nejdelší vyráběné Trollino opravdu do Bratislavy 6. listopadu 2020 dorazilo. Zkušební jízdy sloužící především k ověření jízdních kvalit stroje a průjezdnosti sítě započaly k 10. 11. a trvaly až do začátku měsíce prosince. Už tehdy počítal bratislavský DP s vypsáním výběrového řízení na vozy těchto parametrů, známé doposud především z měst Švýcarského spříseženství nebo rakouského Lince.

Samotný tendr počítající s nákupem 16 parciálních trolejbusů o délce 24 m nakonec podnik vypsal 27. dubna 2021. Uchazeči o zakázku měli na podání nabídek původně čas do 27. 5., vzhledem k několika proměnám hodnotících kritérií a celkově podmínek výběrového řízení však tato lhůta byla posunuta nakonec až na 24. srpen. Z původně hodnocených parametrů zbyla nakonec pouze nabídková cena, ostatní a mnohdy bizarní kritéria zvýhodňující zjevně provedení karoserie nabízené Solarisem byla nakonec zrušena. Konkrétně se jednalo o ještě vcelku logické získávání bonusových bodů za co největší počet sedadel přístupných bez nutnosti překonávat podesty (nicméně ve škále, kde nejvyšší možná hodnota odpovídala minimu na trhu). Dále šlo o co nejnižší výšku nástupní hrany (360 mm a méně), co největší světlou šířku dveří (buď nad standardních 1 200 mm či více než 1 300 mm) a o vůbec nejbizarnější z nich – hodnocení světlé výšky dveří. Kritéria přitom byla nastavena tak, že rozdíl i pouhého 1 mm by musel uchazeč s horší hodnotou vyrovnat v rámci nabídkové ceny rozdílem desítek tisíců euro. I přes skutečnost, že v původních podmínkách byla u každého z těchto parametrů tučně červeně uvedena poznámka „Kritérium neobmedzuje počet uchádzačov“, ukázaly námitky uchazečů pravý opak.

Dopravný podnik Bratislava musel kvůli opakovaným zásadním změnám v zadávací dokumentaci publikovat soutěžení podmínky po úpravách znovu a prodlužovat termín pro podání nabídek. Především pro zahraniční uchazeče to znamenalo, že museli celou dokumentaci znovu překládat a upravovat technickou dokumentaci. Když pak jeden z potenciálních uchazečů žádal o prodloužení lhůty o cca dva týdny a vyrovnání termínu odevzdání nabídek s dalšími výběrovými řízeními na trolejbusy pro Bratislavu, DPB tuto žádost opakovaně odmítl, čímž si dobrovolně počet uchazečů snížil. I tak se však ve výběrovém řízení nakonec alespoň dva sešli.

Po uzavření lhůty pro podávání nebylo nač čekat, a tak již dnes přišel od DPB verdikt. Z obou přihlášených uchazečů nabídl výhodnější cenu tandem Škoda Electric – Solaris Bus & Coach, který nabídl 16 trolejbusů částku 16 760 000 euro bez DPH. Druhý HESS požadoval za stejné množství vozů 21 676 800 euro bez DPH, tedy o téměř 5 milionů více jak potenciální výherce. S tím samozřejmě bude zavřena smlouva až po vypořádání případných námitek od zbylého uchazeče. Pro úplnost dodejme, že předpokládaná hodnota zakázky byla 19 413 000 euro. Vozy by měly na nejvytíženější bratislavskou trolejbusovou linku 201 spojující Hlavní nádraží a Dolní hony ležící v sídlišti Vrakuňa vyjet do 20 měsíců od podpisu smlouvy.

Podobné články