Menu

Bratislava se rozloučila s trolejbusy Škoda 25 Tr

Trolejbus Škoda 25 Tr ev. č. 6702 na zvláštní lince č. 204 v den rozlučkové jízdy. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 25 Tr ev. č. 6702 na zvláštní lince č. 204 v den rozlučkové jízdy. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 09. 2024 18:36
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dopravný podnik Bratislava (DPB) se dne 21. 9. 2024 poněkud nenápadně rozloučil s trolejbusy Škoda 25 Tr, které ve slovenské metropoli sloužily 18 let. Problematice pořízení a provozu šesti článkových vozů, jejichž nasazení bylo neodmyslitelně spjato s obsluhou sídliště Dlhé diely, jsme se podrobně věnovali v našem článku z června letošního roku, a tak tyto údaje nebudeme v tomto příspěvku již opakovat.

Připomeňme pouze, že vozidla, svého času označovaná kvůli použití dieselového agregátu nesprávně jako duobusy, byla u provozního i dílenského personálu poměrně neoblíbená, což vycházelo z velkého množství závad, jež se na trolejbusech během provoz postupně vyskytovaly, a z neschopnosti dodavatele zajistit včas náhradní díly, takže například v polovině roku 2015 byl dlouhodobě z šesti trolejbusů provozní jen jediný. K vyřazení první „pětadvacítky“ (ev. č. 6706) došlo v lednu 2023, další vůz (ev. č. 6704) byl již od zimy 2022/23 využíván jen jako neoficiální služební vozidlo, protože vykazoval poruchy na sběrnici CAN, s nimiž nemohl být provozován. Vůz ev. č. 6703 byl odstaven v dubnu 2024 kvůli propadlým revizím, a tak se konce provozu v závěru června 2024 dočkaly jen vozy ev. č. 6701, 6702 a 6705.

Trolejbus Škoda 25 Tr na smyčce Hlavná stanica v sobotu dne 21. 9. 2024. (foto: Libor Hinčica)

DP Bratislava avizoval, že s trolejbusy uspořádá zvláštní rozlučkovou akci, která byla slíbena na 6. 7. 2024. Zbylé „pětadvacítky“ měly v půlhodinovém intervalu zajišťovat mezi 10:00 až 14:00 obsluhu zvláštní linky číslo H33, která měla spojovat vozovnu Hroboňova se sídlištěm Dlhé diely, takže by se využilo jak jízdy pod trolejovým vedením, tak jízdy na diesel, přičemž by se trolejbusy měly možnost symbolicky rozloučit s ulicemi, jejichž kolorit tak dlouho utvářely. Kromě vozů 25 Tr měly být na separátní lince vypraveny ještě autobusy MAN NG 313, Solaris Urbino 18 (dříve zakoupené jako ojeté z Rakouska a Německa), kterým měly sekundovat vozy Iveco Crossway LE. Šlo o vozidla, jejichž provozní éra se v Bratislavě rovněž uzavírala, a tak měli fanoušci získat možnost se s nimi ještě naposledy svézt. Bez bližších podrobností ovšem DPB náhle informoval, že plánovanou akci ruší a přesouvá ji na podzim, načež následně údaje o rozlučce stáhl z webových stránek i svého facebooku.    

Na podzim se skutečně rozloučení konalo, bylo ale v porovnání s původními sliby velmi nenápadné a bez účasti zajímavých autobusů. DPB o něm informoval v zásadě jen jednou větou v rámci představování programu ke svému dni otevřených dveří v areálu (propojených) vozoven Jurajov dvor/Trnávka, když uvedl, že na mimořádné lince číslo 204 spojující vozovnu Trnávka a hlavní bratislavské nádraží budou nasazeny „lúčiace sa trolejbusy 25 Tr“.

Pohled do interiéru bratislavského vozu Škoda 25 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Jako předzvěst před konáním akce bylo rozhodnuto navrátit trolejbusy 25 Tr ještě do provozu s cestujícími, aby se ověřila jejich připravenost po dlouhé době odstavení, kterou uvedený typ vozidel obecně špatně snášel. Z trojice vozů, jež dojezdily v červnu 2024, bylo možné do ulic vypravit už jen dva trolejbusy, protože vozu ev. č. 6701 v mezičase propadla platnost revizí a bratislavský DP je již neobnovoval. Trolejbus ev. č. 6702 se objevil ve dnech 10. a 11. 9. 2024 na 14. pořadí linky číslo 42 (Červený most – Cintorín Vrakuňa), u trolejbusu ev. č. 6705 byl na téže lince učiněn obdobný pokus dne 18. 9. 2024, avšak po pár kilometrech jízdy musel být tento vůz pro poruchu nahrazen.

Rozloučení s typem 25 Tr se tak dnes 21. 9. 2024 účastnil dopoledne jen vůz ev. č. 6702, který byl na druhém pořadí zvláštní linky 204 doplněn vozem Škoda 15 TrM ev. č. 6635. Ten měl od loňského roku, kdy se Bratislava loučila právě s řadou 14/15 Tr, ještě zachované polepy z rozlučkové jízdy, takže laická veřejnost s ohledem na nápisy „Ďakujeme 15 Tr“ snadno podlehla iluzi, že se Bratislava loučí právě s tímto typem. Teprve odpoledne se podařilo vypravit i na druhé pořadí vůz ev. č. 6705 a „patnáctka“ zůstala odstavena ve vozovně. Ke slovu se pak dostala ještě při závěrečné jízdě, která začínala krátce po 17. hodině ve vozovně Trnávka. Na tomto spoji byly distribuovány vzpomínkové pamětní jízdenky a skládané letáčky (vydávané za brožury) shrnující stručně historii provozu trolejbusů 25 Tr v Bratislavě.

Rozloučení s typem 25 Tr se odehrálo v duchu, který byl pro jejich provozní nasazení typický. Za jeden z vozů musel zaskočit trolejbus Škoda 15 TrM. (foto: Libor Hinčica)

Ačkoli DPB v jízdním řádu k akci uváděl, že trolejbusy by měly být v 17:01 vypraveny na linku číslo 204 (a směřovat tedy opět k Hlavnej stanici), ve skutečnosti se na transparentech objevila číslice 213 a trolejbusy vyrazily ke Kolibě. S ohledem na velký zájem fanoušků byl do minikonvoje vedle dvojice „pětadvacítek“ zařazen i vůz 15 TrM, což se ukázalo jako více než prozíravé. Trolejbus 25 Tr ev. č. 6705 totiž pojal svou vlastní rozlučku stylově a dostál pověsti o provozní nespolehlivosti předmětného typu, když došlo k závadě v brzdovém systému, která vůz již u zastávky Seleziáni spolehlivě zastavila. Poděkování zde náleží pracovníkům DPB, kteří se na organizaci programu a závěrečné jízdy podíleli, neboť dokázali zajistit operativní přestup cestujících do vozu Škoda 15 TrM, takže všichni mohli pokračovat v rozlučkové jízdě ke Kolibě, kde pak byl vyhrazena krátká přestávka na fotografování, byť bohužel nebyla nikterak věnována pozornost ročnímu období a světelným podmínkám, takže fotografie ze samotné smyčky jsou z pohledu fotografa vlastně bezcenné. Následně pokračovaly oba trolejbusy s cestujícími na Hodžovo námestie k prezidentskému paláci, odkud již režijně zamířily do vozovny. Tam za nimi, na tyči za podnikovou tatrovkou, doputoval následně i vůz ev. č. 6705.  

Bratislava se bude snažit trolejbusy Škoda 25 Tr ještě prodat, přičemž zájem o ně měli údajně projevit na Ukrajině. Nelze tedy vyloučit, že se některé vozy ještě objeví v ulicích na zkušebních či předváděcích jízdách pro případné zájemce o koupi. S cestujícími by nicméně už vyjet neměly.     

Podobné články