Dlouhou dobu avizovaný zájem bratislavského DP na pořízení velkokapacitních tramvají o délce okolo 50 m nabral silnější kontury, když bylo v pátek 8. 11. 2024 vyhlášeno výběrové řízení na jejich pořízení v počtu až 60 kusů. Délka „MEGAelektričiek“, jak dopravce svá vysněná vozidla nazval, je nakonec omezena na maximálně 49 m.
Stejně jako v případě nedávno vypsaného a krátce na to zrušeného výběrového řízení na dodávku až 40 článkových elektrobusů (kde DPB publikoval jako důvod zrušení následující vyjádření: „Obstarávateľská organizácia informuje záujemcov, že z dôvodu zaradenia zákazky do nesprávneho IS bude táto zákazka zrušená a bezodkladne bude vyhlásená opätovne, už v správnom systéme IS EVO“) chybí momentálně také v případě zakázky na dodávku velkokapacitních tramvají zveřejněná zadávací dokumentace. Soutěž je tedy momentálně sice oznámena, ale zájemci musí na nahrání dokumentace a prostudování podmínek tendru zjevně počkat.
Obecně přitom nelze předpokládat, že by byl počet těchto zájemců o bratislavský tendr vysoký. Dopravný podnik Bratislava se sice pokusil (dokonce opakovaně) o jakési tržní konzultace, zájem výrobců měl být ale po zkušenostech z předešlých tendrů na dodávky jednosměrných i obousměrných vozů vlažný. To se ostatně projevilo už letos, kdy Bratislava – bez zajištěného financování – vypsala soutěž na dodání až 40 tramvají (z toho 20 jednosměrných a 20 obousměrných), přičemž nabídka přišla podle očekávání pouze jediná – od konsorcia společností tvořených souborem firem z impéria Škodovky (Škoda Transportation, Škoda Electric a Škoda Ekova), ke kterým se přilepila ještě slovenská vagónka ŽOS Trnava. Zájemci z předchozích soutěží – PESA a Stadler – už neztráceli čas.
S ohledem na panující vazby ve slovenském prostředí, a především systém proplácení dotací (peníze z evropských peněz jsou na Slovensku obvykle přiklepnuty až po uzavření tendrů, kdy je znám vítěz, což utváří prostor pro selektivní výběr projektů k (ne)financování, podle toho, kdo v těchto soutěžích zvítězí) lze očekávat, že nabídka bude také tentokrát jediná a že navrhované vozidlo bude odpovídat sedmičlánkovému provedení vozů Škoda 30T se dvěma dveřmi navíc. Také v tomto případě přitom platí, že financování není momentálně zajištěno a Bratislava si hodlá vypomoci penězi z evropských fondů, bez nichž žádnou objednávku nepodepíše.
Minimální odběr je stanoven na 10 tramvají, celkem jich může být až 60. Odhadovaná hodnota zakázky je 404,406 mil. € bez DPH (cca 10,265 mld. Kč; tj. 171 mil. Kč/vůz). Každé z vozidel má být schopno pojmout minimálně 345 cestujících, tedy zhruba o 100 více než současná generace tramvají Škoda. Další údaje tisková zpráva (pomineme-li soubor „budovatelských hesel“ o sledování trendů v západní Evropě a zlepšování dopravy) nepřinesla.