Menu

Bratislavský kraj testuje článkový autobus MAN Lion’s City

Autobus MAN Lion’s City 18C v suterénu obchodního centra Nivy, které slouží jako autobusové nádraží. (foto: Ing. Mário Kováč)
Autobus MAN Lion’s City 18C v suterénu obchodního centra Nivy, které slouží jako autobusové nádraží. (foto: Ing. Mário Kováč)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 09. 2024 21:27
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V okolí Bratislavy je možné v těchto dnech narazit na zajímavého hosta z České republiky. Bratislavská integrovaná doprava (BID) se dohodla na zapůjčení autobusu MAN Lion’s City 18C, který byl teprve nedávno předán pražské Arrivě City pro zajištění provozu v Pražské integrované dopravě (PID). Vůz, jenž již nese evidenční číslo PID 9361, si k východnímu sousedovi stihl odskočit ještě dříve, než byl do provozu v Praze a okolí vůbec zařazen. Jeho slovenským provozovatelem je sesterská Arriva Mobility Solutions, která zajišťuje provoz linkové dopravy v celém Bratislavském kraji.

Kloubové autobusy byly v okolí Bratislavy nasazeny poprvé již v roce 1975, kdy místní závod ČSAD (801 Bratislava) zařadil do provozu první vozy Ikarus 280. Dopravce měl k dispozici jak linkové vozy Ikarus 280.10, tak autobusy v městském čtyřdveřovém provedení. Poslední Ikarus (zástupce dvoudveřové verze Ikarus 280.10) byl nasazen do provozu dne 2. 1. 2006. Kloubové autobusy československé provenience – Karosa C 744 –, začaly být dodávány od roku 1989, své maďarské konkurenty ale v provozu přežily jen o pár měsíců a jejich provoz byl ukončen rovněž v roce 2006. Jako „velkokapacitní autobusy“ byly následně prezentovány autobusy Axer o délce 12,8 m, což bylo přes svou absurditu ve své době myšleno v komunikaci s veřejností zcela vážně. Obecně vzato se na Slovensku dnes článkové autobusy v příměstské dopravě vůbec nevyskytují, naposledy byly vypravovány ve službách SAD Lučenec v roce 2015 dva vozy Karosa C 744.

Dne 21. 10. 2005 zachytil fotograf v Miloslavove na Lipovom námestí Ikarus 280.08 (tedy v městském provedení) od SAD Bratislava na příměstské lince Bratislava – Miloslavov. Ještě v témže roce byl vůz odstaven. (foto: Ing. Mário Kováč)

V současné době je v Bratislavském kraji provozováno na regionálních linkách okolo 230 autobusů. Přestože především severním a východním směrem od metropole se nachází řada měst a obcí, jež slouží jako noclehárny pro lidi pracující v Bratislavě, vyšší přepravní kapacitu nabízí jen 10 třínápravových autobusů Iveco Crossway LE Line 14,5M, což odpovídá pouhým 4 % flotily. 

Zapůjčený autobus MAN Lion’s City 18C má vozit cestující na Slovensku od středy 18. 9. do úterý 24. 9. 2024, nicméně s ohraničením jenom na pracovní dny, takže dva ze sedmi dnů by měl být odstaven (byť původně byl avizován i víkendový provoz). Přeprava je realizována na vybraných spojích linek 725 (Bratislava – Rovinka – Dunajská Lužná – Miloslavov), 727 (Bratislava – Rovinka – Dunajská Lužná – Šamorín), 737 (Bratislava – Rovinka – Dunajská Lužná – Kalinkovo – Hamuliakovo – Šamorín) a 740 (Bratislava – Most pri Bratislave – Malinovo – Tomášov – Janíky – Zlaté Klasy – Čenkovce – Nový Život), které všechny začínají na 10. nástupišti na autobusovém nádraží Nivy v Bratislavě. Vůz je nasazen na běžné pořadí, ale s ohledem na absenci odbavovacího systému IDS BK je cestování s ním možné zdarma.

Článkový vůz se v Bratislavě testuje v rámci tzv. Evropského týdne mobility, přičemž Martin Urmanič, ředitel BID, která Integrovaný dopravní systém Bratislavského kraje koordinuje, uvedl, že úkolem předváděcího provozu je především ověření možností nasazení kloubového autobusu v podmínkách kraje obepínajícího slovenskou metropoli. Již dnes jsou autobusy spojující Bratislavu a 17 km jihovýchodním směrem vzdálené město Šamorín (ležícím už těsně za hranicí kraje) v časech dopravní špičky přeplněné, ačkoli je zde proložený interval cca 5 minut. BID proto zvažuje, že by se do budoucna mohly kloubové autobusy (nejen v dané relaci) v Bratislavském kraji objevit. Podle slov župana (obdoba českých hejtmanů) Bratislavského samosprávného kraje Juraje Droba (SaS) budou kloubové autobusy pravděpodobně nevyhnutelnou cestou, kterou se bude muset kraj v příměstské dopravě vydat.

Podobné články