Menu

Brno zařadilo do provozu první autobusy SOR NS 12

Autobus SOR NS 12 v Brně-Bystrci. (foto: Lukáš Novotný)
Autobus SOR NS 12 v Brně-Bystrci. (foto: Lukáš Novotný)
Stáhnout PDF
Autobusy
03. 09. 2020 20:40
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Brna a. s. (DPMB) uvedl do provozu první čtyři z celkem dvacítky objednaných autobusů typu SOR NS 12. Autobus představený v roce 2016 nejprve ve verzi elektrobusu je vyráběn stále souběžně se starším modelem řady NB. Těch bylo do Brna dodáno v letech 2013–2018 celkem 54, avšak v plynovém provedení. Nyní nakupované vozy jsou reprezentanti dieselového pohonu.

Vítězství výrobce z Libchav vzešlo z veřejné soutěže vypsané v srpnu loňského roku. V ní brněnský DP požadoval dodání až 33 vozů článkových a až 51 ve standardním 12m provedení. Ačkoli zakázka byla pojata jako jeden tendr, tvořena byla dvěma částmi, přičemž bylo možné podávat nabídky buď jen do jedné části, nebo do obou. Tím bylo také umožněno, že ze soutěže mohli vzejít dva různí vítězové. U článkových autobusů se z vítězství radoval Solaris, který konkurenční SOR porazil s výrazným náskokem, když za jeden článkový autobus chtěl 7,355 mil. Kč, zatímco SOR Libchavy si svůj model NS 18 cenil na 8,09 mil. Kč. Jiné pořadí ale nastalo v případě tzv. sólo vozů. Zde se o přízeň DPMB utkalo vedle Solarisu a SORky ještě Iveco. Nejnižší cenu však nabídl právě výrobce z Libchav, který za model NS 12 chtěl pouze 5,086 mil. Kč/vůz, zatímco Iveco ocenilo jeden autobus na 5,690 mil. Kč a Solaris dokonce na 5,761 mil. Kč.

Pohled do interiéru autobusu SOR NS 12 v Brně. (foto: Libor Hinčica)

Základní kontrakt na dvanáctimetrové autobusy počítá s dodáním nejprve 20 autobusů. Ty by měly postupně nahradit nejstarší vozy Iveco Citelis (těch má dopravce k dispozici posledních 6) a zejména Karosa B 931 (kterých zbývá v provozu ještě 16). Dodávky nových „enes“ byly zahájeny v srpnu 2020, přičemž veřejnost měla možnost si první vůz prohlédnout ještě předtím, než autobusy vůbec vyrazily do provozu. V rámci tzv. dopravní nostalgie byl dne 21. 8. 2020 k vidění jako statický exponát jeden z nově dodaných autobusů libchavského producenta na náměstí Svobody a o den později v garážích Slatina. Doposud bylo do Brna převezeno 8 autobusů SOR NS 12, které obdržely ev. č. 7687 až 7694. Jako první byl do provozu zařazen vůz ev. č. 7691, který vyjel již 24. 8. 2020 na linku číslo 50 (kurz 28). Po něm následovaly vozy ev. č. 7687 (dne 28. 8. 2020; linka 42/kurz 8), ev. č. 7694 (dne 31. 8. 2020; linka 70/kurz 2) a dne 1. 9. 2020 prozatím poslední vůz ev. č. 7690 (linka 68/kurz 4). Všechny autobusy jsou deponovány v garážích Medlánky.

Autobusy jsou vybaveny klimatizací salónu cestujících, USB porty, sedadly s čalouněným povrchem atp. Novinkou nově pořizovaných autobusů (což platí i pro vozy Solaris Urbino 18) je umístění informačního panelu vyobrazující číslo linka také na levé straně vozidla, což bohužel dosud stále není standardním požadavkem většiny dopravců u nás.   

Podobné články