Menu

Budapešť poptává až 160 nových trolejbusů

Konec Ikarusů 280.94 byl očekáván již v loňském roce, nakonec se jejich život pod Gellértovou horou prodloužil, a tak lze na legendární vozy narazit i v letošním roce. (foto: Jiří Mejstřík)
Konec Ikarusů 280.94 byl očekáván již v loňském roce, nakonec se jejich život pod Gellértovou horou prodloužil, a tak lze na legendární vozy narazit i v letošním roce. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 02. 2024 19:08
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V loňském roce bylo dokončeno plnění z velké rámcové smlouvy na dodávku celkem 108 trolejbusů Solaris Trollino pro maďarskou metropoli. V letech 2015 až 2023 tak bylo do třetí z podunajských metropolí dodáno celkem 42 sólo vozů a 66 článkových parciálních trolejbusů, pro něž elektrickou výzbroj dodala Škoda Electric, která zakázku společně se Solarisem realizovala. Trojici z těchto vozů (v provedení Trollino 18) obdržel budapešťský DP zadarmo, neboť šlo o kompenzaci za vystavené smluvní pokuty.

Uvedenou obnovou došlo k náhradě prakticky všech vysokopodlažních vozů, byť životnost trolejbusů Ikarus 280T (resp. 280.94) byla nečekaně prodloužena poté, co musel dopravce část Trollin odstavit kvůli poškozeným karoseriím, jejichž opravy by se měly částečně odehrávat přímo ve výrobním závodě Solarisu. I v roce 2024 je tak nadále možné se ještě legendárními „dvěstěosmdesátkami“ v Pešti svézt.

Nyní vypsal BKK (Budapesti Közlekedési Központ; lze přeložit jako Budapešťské dopravní centrum, což je nadřízená organizace k městskému dopravnímu podniku BKV spadající pod odbor dopravy magistrátu) další výběrové řízení, které počítá s možností odběru až 160 parciálních trolejbusů v letech 2025 až 2027, přičemž počet vozidel odráží ambici Budapešti rozšiřovat pole působností elektricky poháněných vozidel na bázi využití trolejbusové dopravy.

Závazně kontrakt předpokládá dodání 40 vozidel – 16 standardní délky a 24 článkových. Zbylých až 120 bude předmětem opce, přičemž minimální objednávka může činit 10 kusů a bude jen na volbě BKK, zda upřednostní nákup článkových vozů, anebo trolejbusů standardní délky. Největší váhu v rámci hodnoticích kritérií bude mít cena – 80 %. Složená bude z ceny článkového a standardního vozu, ceny náhradních dílů, ceny údržby/oprav a ceny za školení. Další body (10 %) bude možné získat za garantovaný dojezd na baterie (min. 15 km, max. 25 km) a za délku záruky (10 %).

Podobné články