Menu

Bukurešť shání dalších 22 parciálních trolejbusů

V roce 2024 bylo do provozu zařazeno postupně 100 trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí od Medcomu. (foto: Jiří Mejstřík)
V roce 2024 bylo do provozu zařazeno postupně 100 trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí od Medcomu. (foto: Jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
09. 02. 2025 18:37
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rumunská metropole zařadila v průběhu loňského roku do provozu celkem 100 nových trolejbusů Solaris Trollino 12 s elektrickou výzbrojí Medcom, což výrazně omladilo místní vozový park. Krátce poté, co bylo uzavřeno výběrové řízení na onu stovku vozidel, potvrdilo město zájem vypsat ještě následnou soutěž, jejímž předmětem dodání mělo být dalších necelých 30 vozidel. K vypsání tendru došlo nakonec až v únoru 2025, přičemž počet trolejbusů je stanoven na 22 kusů.

Ačkoli se původně uvádělo, že stovka parciálních Trollin by měla nahradit ve vozovém parku všechny zbývající vozy Ikarus 415T, jež byly vyrobeny v kooperaci s rumunskou Astrou v letech 1997 až 2002, ve skutečnosti k celkové generační obměně nedošlo. Nově pořízené vozy z Polska totiž posloužily i k významnému rozšíření stávajícího provozu trolejbusů, které se uskutečnilo buďto prodloužením stávajících trolejbusových linek o nové úseky bez trolejového vedení, anebo i náhradou některých autobusových tras. Počet trolejbusů v ulicích tedy vzrostl, takže se se několik Ikarusů dokonce dočkalo větších stupňů oprav (spojených i se změnou lakování) a v provozu nadále zůstává necelá padesátka vozů. Obdobně se provádějí opravy i na trolejbusech Astra postavených na platformě modelu Irisbus Citelis.

Flotila Ikarusů 415T sice s dodávkou nových vozů prořídla, nicméně stále jich je v provozu necelých pět desítek. (foto: Jiří Mejstřík)

V rámci aktuálního výběrového řízení shání Bukurešť opět 12m trolejbusy, a to s trakční baterií, jež by umožňovala dojezd alespoň 20 km. Záruční doba je stanovena na 5 let (alternativně 350 000 km), ovšem dodavatelé mohou nabídnout i více, a tím posbírat větší počet bodů (v celkovém hodnocení má záruka solidní váhu 20 %). Dalšími hodnoticími kritérii je energetická účinnost (spotřeba), jež má 15 %, obsaditelnost (s min. 85 cestujících a váhou rovněž 15 %) a délka dodací doby (s váhou 10 %), kdy maximem je 12 měsíců (na rozdíl od ČR však není nutné v Rumunsku ani pro nové dodavatele nutné absolvovat náročný homologační provoz a potřebné zkoušky se odbydou v řádech max. týdnů). Nejvyšší váhu má pak pořizovací cena – 40 %. Rozpočet je stanoven na 71,5 mil. lei, tj. cca 357,50 mil. Kč (16,25 mil. Kč/vůz).

Podobné články