Menu

Bukurešť vypsala tendr na 100 parciálních trolejbusů

Trolejbus Ikarus 415.80 na květnovém snímku. (foto: Victor92)
Trolejbus Ikarus 415.80 na květnovém snímku. (foto: Victor92)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
22. 08. 2022 21:17
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dne 10. srpna 2022 vypsala Bukurešť výběrové řízení na 100 parciálních sólo trolejbusů s kapacitou alespoň 90 osob. Nejzažší datum pro podání nabídek do tendru s odhadovanou hodnotou 273,1 mil. RON (cca 1,379 mld. Kč) bylo stanoveno na 14. září 2022. Vozy musí být dodány do 14 měsíců od okamžiku, kdy smlouva vstoupí v platnost. Očekává se, že dodávky vozidel poběží od listopadu 2023 do března 2024.

Vypsání tendru předcházela studie příležitostí vypracovaná v letošním roce a také tržní konzultace vypsané před příchodem jara. Daná studie byla zaměřená na modernizaci bukurešťské MHD a řešila převážně náhradu trolejbusů hybridními autobusy coby scénář č. 1 a obnovu trolejbusového parku coby scénář č. 2. Celkové náklady životního cyklu vyšly po pečlivém porovnání sólo a kloubových vozidel ve prospěch trolejbusů; rozdíl byl zejména patrný u článkových vozů, kde trolejbusy měly oproti hybridům navrch.

Trolejbusy sice v modelování nakládů ztrácely oproti hybridním autobusům v pořizovací ceně, naopak provozní náklady měly podstatně nižší. Daná studie uvedla, že Bukurešť disponuje k roku 2022 jen 227 provozními trolejbusy s průměrným věkem více než 18 let, a doporučila pořízení 100 trolejbusů o délce 12 m a 100 trolejbusů o délce 18 m, a to v parciální verzi. Je vhodné dodat, že studie příležitostí počítala s cenou jednoho sólo trolejbusu ve výši 590 tisíc eur, nicméně právě vypsaný tendr počítá s jednotkovou cenou zhruba 560 tisíc eur. V tomto případě se sólo trolejbusy jeví ve srovnání se sólo hybridy ještě o krapet lépe než v dané studii. 

Bukurešť ovšem nedá zakázku výrobci jen na základě ceny, ta totiž bude mít při hodnocení nabídek jen 60% váhu. Dalších 40 procent bude rozděleno mezi disponibilitu dodaného vozového parku (10 %), rychlost dodání vozidel (10 %), spotřebu elektrické energie (10 %) a garance výrobce nad rámec těch minimálně požadovaných (5 let nebo 300 tisíc km). 

Právě soutěžené sólo vozy musí mít dále minimální dojezd na baterie 20 km bez omezení funkčnosti pomocných systémů. Požadovaná životnost baterií je stanovena na min. 8 let. O zakázku už projevil zájem polský Solaris. Kdy se budou soutěžit další trolejbusy, není zatím známo. 

 

 

Podobné články