Portugalský výrobce CaetanoBus, jenž je dnes většinově vlastněný japonskou Toyotou, dodá své první článkové autobusy s vodíkovým pohonem pro BRT (Bus Rapid Transit) systém v Portu. CaetanoBus představil svůj vodíkový autobus standardní 12m délky s obchodním jménem H2.City Gold v roce 2019, přičemž v loňském roce se jeden z těchto vozů ukázal krátce na předváděcí akci i u nás, konkrétně v Mostě. Pro závadu bylo ale české turné předčasně ukončeno, takže Ostrava, jež měla být dalším městem v pořadí, které si portugalskou techniku ohmatá, už přišla zkrátka.
O příchodu vlastního kloubového autobusu „s nulovými emisemi“ zástupci CaetanoBus opakovaně hovořili, ať již v provedení klasického elektrobusu či módního výstřelku s vodíkovými lahvemi na střeše. V současné době přitom CaetanoBus ve svém portfoliu žádné autobusy delší než 12 m nemá, což nijak nebránilo tomu pro dosud nepředstavený produkt získat prvního zákazníka, který pochází ne nepřekvapivě z Porta – města, jež přímo sousedí s městem Vila Nova de Gaia, kde má CaetanoBus své sídlo i výrobní závod.
CaetanoBus uspěl v konsorciu s firmami DST Solar, Dourogás Natural, PRF a BrightCity v projektu za celkem 29,5 mil. € (cca 722 mil. Kč), jehož součástí je dodání vozidel a technologie pro dvojici linek BRT autobusového systému v Portu včetně údržby po dobu pěti let. Pro obsluhu obou linek (Boavista – Império o délce 3,8 km, jež je již ve stavbě, a Boavista – Anémona o délce 2,2 km, na jejíž zhotovení by se měla soutěž teprve vypisovat) dodá CaetanoBus pouhých 12 článkových vozů. Do vozidel by měl být dle zadání projektu plněn pouze tzv. zelený vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů, jakkoli jde o proces energeticky mimořádně neúčinný a ekonomicky nesmyslný.
Technické detaily stran nových vozidel prozatím publikovány nebyly. V zadání výběrového řízení, jež bylo vypsáno 6. 7. 2023, bylo uvedeno, že nabízené autobusy musí zvládnout ujet 350 km v režimu využití elektrické energie z palivových článků a 50 km v režimu jízdy na trakční baterie (tj. bez zapojení vodíkové technologie). Životnost autobusů byla stanovena na min. 16 let. Minimální obsaditelnost byla předepsána na 130 osob, z toho alespoň 35 sedících. Zajímavostí je oboustranné provedení vozidel.