Menu

CAF dodá další tramvaje do Sevilly

V současné době má dopravce k dispozici pět tramvají CF Urbos 3 z roku 2011. Další tři vozidla by měla vozový park doplnit na konci příštího roku. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Daniel Silva)
V současné době má dopravce k dispozici pět tramvají CF Urbos 3 z roku 2011. Další tři vozidla by měla vozový park doplnit na konci příštího roku. (zdroj: Wikipedia.org; foto: Daniel Silva)
Stáhnout PDF
Tramvaje
23. 07. 2022 18:15
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V červnu 2021 vypsané výběrové řízení na dodání nových tramvají pro španělskou Sevillu zná svého vítěze. Soutěž podle očekávání vyhrál domácí producent CAF, s nímž město dne 21. 7. 2022 uzavřelo smlouvu.

Tramvajový provoz známý jako MetroCentro byl v Seville spuštěn dne 28. 10. 2007, přičemž záměrem vybudování krátké trati o celkové délce cca 2 km bylo propojení vlakového nádraží s centrem města s návazností na autobusové spoje a lehké metro (na němž se rovněž používají vozy tramvajové konstrukce). Od počátku se předpokládalo, že systém pouliční dráhy nebude využívat trolejového vedení v ulicích, avšak CAF, který byl pověřen výrobou vozidel, nabral zpoždění při vývoji technologie a dodal tramvaje Urbos 2 v provedení, kdy se bez klasické troleje neobešly. Teprve v roce 2011 bylo možné zahájit provoz na dalších úsecích (tj. dokončit celou původně plánovanou trať) a nedávno vybudované trolejové vedení bylo na části z roku 2007 sneseno. Aby se vyhnul CAF placení tučného penále, nabídl městu dodání nové generace tramvají Urbos 3 s tím, že starší vozy Urbos 2 převezme do svého majetku. Tak se také stalo, CAF ovšem na výměně vozidel nakonec příliš netratil, protože starší vozy obratem prodal. Jejich novým provozovatelem se stal systém metra ve městě… Sevilla. Vozy se jen z ulic přesunuly do podzemí pod správu jiného provozovatele, kterého ale také vlastní město. Celkem CAF dodal pro malý tramvajový provoz 5 vozů Urbos 3 o délce cca 32 m, jež nahradily stejný počet vozů Urbos 2.

V červnu 2021 vypsané výběrové řízení na rozšíření flotily vozového parku bylo napsáno tak, že nenechávalo příliš prostoru pro představivost o tom, kdo se stane jeho vítězem. V prvé řadě bylo nutné vypořádat se s kompatibilitou napájení vozidel (CAF využívá systém dříve nazývaný ACR, což je zkratka pro Acumulador de Carga Rápida, tj. rychle nabíjená baterie; dnes je nabízený pod značkou Greentech, přičemž využívá využívá superkondenzátorů a lithiových baterií s nabíjením na zastávkách). Uchazeč pak musel být schopen nabídnout tramvaje o délkách cca 32 m (a to tři kusy), anebo alternativně cca 42 m (pak by byly pořízeny pouze dvě tramvaje), přičemž součástí tendru byla i možnost prodloužení dvou stávajících vozidel na délku 42 m, což jen obtížně zvládne někdo, kdo předtím daný typ vozidla nevyráběl. Formální výběrové řízení bylo ukončeno podpisem smlouvy dne 21. 7. 2022, přičemž dopravce nakonec zvolil pořízení tří tramvají o délce 32 m. Vozidla, jejichž dodání je očekáváno již na konci roku 2023, by měly posloužit pro navýšení počtu kurzů v souvislosti s plánovaným otevřením prodloužení tratě o 1,4 km.  

Součástí kontraktu s městem je kromě dodání vozidel i jejich veškerá údržba, a to na dobu 30 let. Mimoto může město přiobjednat ještě další dvě tramvaje v rámci práva na využití opce.  

Kromě (sportovní terminologií) povinného vítězství na domácím hřišti se CAF pochlubit ještě vítězstvím ve výběrovém řízení na modernizaci 14 starších jednotek metra v řeckých Athénách. Kontrakt v hodnotě 70 mil. € zahrnuje opravu jednotek z let 1983 až 1985, které by měly po opravě sloužit na trase číslo 1 po dobu dalších 25 let. Na realizaci této zakázky má španělský producent 34 měsíců. Součást modernizace bude i dosazení nové elektrické výzbroje z produkce CAFu, nových motorů, dveří, brzdového systému, informačního systému, oprava skříní vozidel, lakování, omlazení interiéru atp.

Podobné články