Ve dnech 18. a 19. 12. 2024 se uskutečnily první dvě jízdy tramvají na prodlouženém úseku tratě na konec sídliště Petržalka až do smyčky Janíkov dvor. Podařilo se tak naplnit politický slib, že se tramvaj rozjede skrze sídliště ještě do konce roku 2024. Přestože stavební práce nabraly v posledních týdnech a dnech nebývalé tempo, o dokončení celého díla nelze ani zdaleka hovořit. Trať je již ovšem alespoň sjízdná.
Připomeňme, že po dlouhém (více než ročním) vyhodnocování soutěže na zhotovitele stavby zbylo původně vítězi na výstavbu celého takřka čtyři kilometry dlouhého úseku, jehož součástí jsou také nové mostní estakády, pouze 25 měsíců. To znamená, že původní deadline na předání díla byl stanoven na konec roku 2023, a to především v souvislosti s koncem eurofondového programového období 2014–2020. S ohledem na to, že se vítězné konsorcium tvořené původně trojicí firem se během realizace projektu rozpadlo, zůstala celá zodpovědnost za stavbu pouze na společnosti Aldesa Construcciones, jenž je registrována ve Španělsku, ale je 100% vlastněná čínským kapitálem. Zhotovitel pak opakovaně vyrukoval s požadavky na prodloužení termínu plnění i na navýšení původní vysoutěžené sumy, která vystoupala do prosince 2024 z 89 503 193 € (cca 2,264 mld. Kč) včetně DPH už na 104 211 421 € (zhruba 2,618 mld. Kč). Město Bratislava, které projekt zastřešuje, muselo stavbu uměle rozdělit na dvě etapy tak, aby bylo možné zajistit financování z evropských fondů, jejichž programová období se právě lámala. Část stavby tak byla uhrazena ještě z předešlého dotačního období, na zbylou se podařilo definitivně zajistit financování v listopadu 2024.
Ještě před pár měsíci by si na dokončení trati do smluveného 15. 12. 2024 vsadit při pohledu na rozpracované dílo pravděpodobně jen málokdo. Ještě v polovině září chyběly vybrané přejezdy, nájezdy na mostní estakády, částečně i sloupy trakčního vedení, takže jednotlivé stavební úseky nebyly ani kolejově propojeny. Teprve v posledních týdnech, kdy se termín už kvapem blížil, začalo údernické budování prakticky v celé délce trati završené rychlým zavěšením trolejového vedení v celé délce během jediného týdne. Jelikož probíhaly stále i betonovací práce, mj. v místě, odkud se podařilo odsunout někdejší opevnění z druhé světové války, byly přivezeny na místo stavby i speciální stany, v nichž byly uměla vytvářeny takové klimatické podmínky, aby bylo zajištěno rychlejší tvrdnutí betonu, neboť beztoho by sotva bylo možné slíbené datum splnit.
Nakonec bylo oznámeno, že se první jízda uskuteční dne 19. 12. 2024 s tramvají K2G ev. č. 7085, která nese speciální vánoční výzdobu a je standardně nasazována na zvláštní okružní linku centrem města (Jesenského – Centrum – Kapucínska – tunel – Chatam Sófer – Most SNP – Jesenského). Ve skutečnosti ale před touto oficiální jízdou proběhla o den dříve (18. 12. 2024) ještě jiná jízda za účasti vozu Škoda 30T3 ev. č. 7540, který v současné konečné zastávce Jungmannova nabral zástupce stavební společnosti, investora i bratislavského DP a vydal se po poledni na první cestu vstříc konečné Janíkov dvor a zpět v rámci zkoušky průjezdnosti trati. Ve většině česko-slovenských dopravních podniků se k obdobnému účelu používá specializované vozidlo (obzvláště u nových tratí) v podobě měřícího vozu, který zvládá i monitorovat klikatost troleje a její správné vyhotovení. Takovým vozem v podobě tramvaje T3 ev. č. 8437, disponuje také bratislavský DP, jenomže má u něj propadnuté revize elektrických zařízení, a tak za něj muselo zaskočit zmíněné „třicet téčko“.
První cesta byla spojena se značnou mírou improvizace, která měla mimo jiné zajistit správný postup pro nadcházejí den a jízdu s vozem K2G. Ačkoli se trať tváří na první pohled stavebně jako dokončená (pomiňme stále chybějící odstavné koleje v koncové smyčce), ve skutečnosti z podstatných celků stále chybí zapojení jedné z měníren. Výprava s vozem 30T se tak dostala ke konečné po přískocích, kdy bylo nutné přepínat a propojovat vzájemně jednotlivé napájecí sekce tak, aby bylo možné se do cíle dopravit. Tento postup byl do dalšího dne vyladěn tak, aby při jízdě vozu K2G ke zdržením nedocházelo a tramvaj mohla celý úsek projet plynule.
Jízda tramvaje K2G začala v 15:27 hod. v zastávce Jesenského v centru Bratislavy, kde zúčastnění obdrželi pamětní jízdenky, a po úvodní instruktáži a přistoupení primátora a dalších hostů v Petržalce na konci 1. etapy (za zastávkou Jungmannova) pokračovala cesta dlouho očekávaným novým úsekem na Janíkov dvor. Jelikož nebylo zajištěno povolení pro předčasné užívání dráhy, byla jízda pojata formálně jako zkušební coby návštěva staveniště na žádost zhotovitele stavby, což pro všechny účastníky znamenalo, podrobit se před cestou školení bezpečnosti práce (BOZP) od odpovědného pracovníka stavební společnosti, takže všichni přítomni museli před cestou svým podpisem stvrdit, že se na místě pohybují na vlastní nebezpečí. Kromě politiků a novinářů bylo pozváni také žáci z petržalských škol, zástupci místního fotbalového klubu, několik výherců z řad široké veřejnosti, farář z kostela Svätej rodiny a členové občanského sdružení Bratislavské rožky (které se sice skutečně jmenuje podle pečiva, ale jeho aktivity se týkají rozvoje kulturního života různých národností v Bratislavě, což musí být v zemi, v níž se zdá být v poslední době povolena pouze slovenská kultura, vskutku mimořádná výzva).
Tramvaj K2G projela celou trať bez zastavení, přičemž povětšinou jela sníženou rychlostí, nikoli jen proto, že by charakter dráhy vyšší rychlost neumožňoval, ale s ohledem na obrovský zájem veřejnosti, který jízda vyvolala. Prakticky v celé délce trati, s výjimkou nepřístupných mostních estakád, byla trať lemována stovkami lidí, kteří si chtěli první (oficiální) tramvaj jedoucí až na Janíkov dvor vyfotografovat, anebo jí třeba jen zamávat na cestu. Po skončení jízdy se vůz vrátil zpět do centra, kde měl pokračovat v obsluze vánoční linky, na níž po dobu nepřítomnosti tramvaje K2G zaskakoval historický vůz T2 ev. č. 215 (jenž rovněž nese vánoční výzdobu). S ohledem na zájem veřejnosti byl spoj s odjezdem v 17 hodin veden jako zdvojený (T2 + K2G), na zbytek večera si již převzala štafetu „ká dvojka“.
Přestože je možné považovat obě zkušební jízdy vzhledem k dosavadnímu vývoji stavby téměř za předvánoční zázrak, je nutno říci, že přes dění posledních týdnů byly obě výpravy na konec Petržalky hlavně splněním politického slibu, za jehož formu by se jistě nestyděl ani Grigorij Potěmkin. Jediné, čeho se reálně podařilo dosáhnout, je jakžtakž sjízdnost trati, jinak je dráha nadále v rozestavěném stavu bez povolení pro užívání. Zbývá jak dokončit veškeré zastávky, tak provést úpravy trati samotné a jejího okolí, nemluvě o rozestavěné smyčce, měnírně a vozovně na konci trati, cyklostezkách, chodnících, návazných komunikacích i jednoho z mostů klenoucích se přes trať. K dokončení tedy povede ještě několik měsíců dlouhá cesta. Slíbený termín zprovoznění pro veřejnost je až na jaře 2025 (bez upřesnění konkrétního měsíce).