Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB) vypsal výběrové řízení na 35 článkových parciálních trolejbusů. Jde už o třetí soutěž za poslední rok. První počítající s dodáním deseti vozů zrušil dopravce po vlastním uvážení v srpnu 2022, druhou, v níž už se soutěžilo 14 trolejbusů, zrušil v lednu 2023 až poté, co byly odevzdány nabídky (vedle Škody Electric se účastnila i turecká Bozankaya). Nyní vypsal soutěž v pořadí třetí, jež už počítá s 35 trolejbusy. Na podání nabídky mají zájemci čas do 8. 9. 2023.
Předmětem nákupu jsou opět kloubové trolejbusy vybavené trakční baterií, jež za definovaných podmínek zvládnou ujet na jedno nabití alespoň 12 km. Hodnoticí kritéria jsou stanovena dvě – pořizovací cena (jež je tvořena vedle ceny vozidla i cenou diagnostiky a cenou práce za poprodejní servis), která má váhu 80 %, a doba dodání, jež má váhu 20 %. Pětinová váha kritéria může být bezpochyby jazýčkem na vahách, který bude o budoucím vítězi rozhodovat. Nejvíce bodů může získat uchazeč, jenž bude mít už trolejbus pro provoz v ČR schválený, protože jako jediný bude schopen nabídnout lhůtu 12 měsíců. Nejméně bodů získá ten, jenž nabídne max. délku 18 měsíců. Dvanáctiměsíční lhůta představuje jednoznačné zvýhodnění pro uchazeče, který má již trolejbus v České republice schválený, anebo náhodou s předstihem se schvalovacím procesem či výrobou vozidla pro takový schvalovací proces začal, což není na trhu právě obvyklé chování (vzhledem k ceně vozidel a schvalovacího procesu), na což opakovaně v rámci nejrůznějších řízení upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Oproti oběma dřívějším tendrům požaduje tentokrát budějovický DP předložení vzorku trolejbusu na vyzvání od vybraného dodavatele, a to do 90 dnů od doručení výzvy. Vzorek ovšem nemusí být přistaven do budějovického DP a zástupci zadavatele se za ním mohou prakticky kamkoli vypravit. I tak jde ovšem v trolejbusové branži o požadavek nestandardní, zvlášť když vezmeme v úvahu, že lze de facto prezentovat jakýkoli kloubový trolejbus, nikoli ten, s nimiž se účastník výběrového řízení účastní.
Připomeňme, že požadavek na předložení vzorku měl v roce 2021 ve své soutěži DP města Ústí nad Labem, kde se předmětný bod stal předmětem sporu mezi potenciálními účastníky, takže se případem pro neústupnost dopravce musel i v tomto případě zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten přitom právě s ohledem na komplikovanost předložit vzorek trolejbusu (fakticky mohla daný bod splnit jen Škoda Electric) výběrové řízení zrušil. V opakované soutěži se se požadavek na předložení vzorku sice opakoval, byl však koncipován odlišným způsobem. Nyní se – opět v jiném pojetí – snaží usilovat o prezentaci vozidla i DP města České Budějovice.
Vedle předložení vzorku trolejbusu chce dopravce zajistit i úplnou kompatibilitu se stávajícím systémem odbavovacího a informačního systému, přičemž vyžaduje – v případě, že by se odhodlal některý z výrobců použít jiné řešení se stejnou funkcionalitou –, aby byl i v tomto případě předložen vzorek, na němž bude daná funkcionalita odzkoušena (tento „vzorek“ má být nainstalován do jednoho z stávajících vozidel dopravce, které pro tento účel DPMČB připraví). Z tendru ovšem nevyplývá, v jaké lhůtě by měla tato situace nastat.
Závěrem doplňme, že odhadová hodnota zakázky na 35 vozů je 665 mil. Kč bez DPH – cena jednoho trolejbusu se tak vyšplhala již na astronomických 19 mil. Kč (!). Prvních 14 vozů má být dodáno ve lhůtě od 12 do 18 měsíců od podepsání smlouvy (dle návrhu dodavatele), dalších 11 vozů má následovat nejpozději do 31. 12. 2025 a zbylých 10 do 30. 6. 2026.