Za rok a pár měsíců uplyne již 20 let od doby, co cestující v americké Tacomě ve státě Washington na západě USA svezly první tramvaje. Do města je dodala tehdejší Škoda Plzeň. Celkem byly pro provoz o délce 2,6 km s pěti stanicemi (v roce 2011 přibyla navíc na stávající trati šestá zastávka) zakoupeny tři obousměrné tramvaje Škoda 10T (ev. č. 1001 až 1003), které ve městě slouží dosud.
Slavnostní zahájení provozu se odehrálo dne 22. 8. 2003 a tramvaje nahradily na své trase kyvadlovou autobusovou linku, která obsluhovala oblast do té doby. Jediná tramvajová trať, na níž je ve špičkách pracovních dnů interval 12 minut a mimo špičku 24 minut, byla během své existence již dvakrát přejmenována. Původně zajišťovaly tramvaje provoz pod jménem Tacoma Link, a to až do roku 2019, kdy došlo k přejmenování na Orange Line, avšak tento název se udržel jen do roku 2020, kdy přišlo přejmenování na současné označení písmenem T. Denně využívá tramvajovou linku okolo 3 000 pasažérů. Ročně přepraví tramvaje okolo 1 mil. cestujících, jejich počet však výrazně závisí na pořádání kulturních akcí v oblasti. V roce 2020, kdy bylo organizování veřejných událostí omezeno v souvislosti s Covidem-19, klesl počet pasažérů pod půl milionu. Hodí se přitom uvést, že cestování tramvajemi v Tacomě je prozatím stále zdarma a na jejich provozu participují vedle veřejných rozpočtů i soukromé subjekty.
Již v roce 2008 bylo voliči ve městě schváleno, že tramvajová trať se dočká prodloužení o 3,9 km do čtvrti Hilltop. Na trati bylo naplánováno 6 nových zastávek. Samotná stavba ale začala až v roce 2018, přičemž první koleje se na budoucí trati objevily v červnu roku následujícího. Předpokládalo se, že stavba bude ukončena v roce 2021, v březnu loňského roku však byla dokončena jen ze 75 % a nyní – o rok později – jde jen o 90 %. Na vině mají být především problémy v dodavatelských řetězcích v důsledku coronaviru. Ten měl nepříznivě dopadnout i na výrobce nových tramvají, které byly pro projekt prodloužení objednány.
Jejich výrobcem je společnost Brookville Equipment Corporation, která byla coby dodavatel vybrána 16. 11. 2017 s tím, že 5 nových tramvají obdobné konfigurace, jaká byla použita u škodováckých vozů, bude dodáno v prvním čtvrtletí roku 2021. Za jejich dodání měl dopravce Sound Transit zaplatit 26,5 mil. dolarů (cca 609 mil. Kč; tedy přibližně 120 mil. Kč za vůz). První z tramvají typu Liberty NXT ovšem byla na silniční trajler naložena ve Pensylvánii až 16. 3. 2022 a vykládky v Tacomě se vůz ev. č. 2001 dočkal dne 23. 3. 2022. Tramvaje Liberty NXT jsou řešeny jako částečně nízkopodlažní (se zhruba 70% podílem nízké podlahy), mají délku 20 270 mm m a šířku 2 460 mm. Každá z nich nabízí obsaditelnost přes 100 cestujících, z toho 26 se může posadit. Na rozdíl od škodováckých vozů jsou tramvaje Liberty NXT pouze dvoudveřové (se dvěma dvoukřídlými dveřmi na každé bočnici směřujícími do nízkopodlažní části).
Prodloužení tramvajové trati by mělo být do provozu uvedeno po dalším odkladu až počátkem roku 2023. Projekt se tak mezitím výrazně prodražuje. Ještě v roce 2021 vycházel na 217 mil. $, avšak do konce téhož roku poskočil na 252 mil. $. Letos v únoru bylo oznámeno, že bude nutné přisypat dalších 30 mil $, takže celková suma by se měla zastavit na 282 mil. $ (zhruba 6,5 mld. Kč). Po dokončení stavby se očekává zkrácení intervalu na 10 minut a zavedení jízdného.
Připomeňme, že výrobce nových tramvají pro Tacomu, společnost Brookville Equipment Corporation, začal tramvaje nabízet od roku 2012, přičemž první objednávku obdržel o rok později z Dallasu. Od té doby uspěl výrobce se svými vozidly v dalších šesti městech, avšak ve všech případech šlo o malosériové objednávky. Celkem tak dosud výrobce vyrobil a předal zákazníkům jen 23 vozidel, z toho 4 do Dallasu, 6 do Detroitu, 5 do Milwaukee, 7 do Oklahomy, a nyní se přidal i první vůz pro Tacomu. Pro léta 2022 a 2023 má společnost objednávky ještě na vozy pro Portland (3 ks) a Tempe (6 ks) a dokončena bude produkce zbylých 4 tacomských vozů.