Menu

Chabarovsk vysoutěžil nové trolejbusy, místní provoz bude zachráněn

Testovací trolejbus Gorožanin v chabarovské vozovně dne 4. 9. 2022. (foto: KHV27.RU)
Testovací trolejbus Gorožanin v chabarovské vozovně dne 4. 9. 2022. (foto: KHV27.RU)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
05. 11. 2022 13:36
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dlouhá léta zanedbávaný a nakonec na jedinou funkční trať a potažmo i jedinou fuknční linku zkrácený trolejbusový provoz ve východoruském Chabarovsku se dočká obnovy. Radnice města vypsala v říjnu tohoto roku tendr na 6 nových parciálních trolejbusů, k čemuž se přidal ve stejném měsíci i Chabarovský kraj, který vypsal tendr na 3 nové parciální trolejbusy. Ačkoli bylo už po počátku veřejně deklarováno, že trolejbusy dodá Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod (UTTZ) a bude se tedy jednat o typ Gorožanin 6241.01, který je v Chabarovsku od první poloviny září po dobu 90 dní (původně bylo dohodnuto 60 dnů) testován, nakonec se podařilo navzdory pochybnému soutěžení ušetřit i nějaké finance.

Z Ufy přes téměř celé Rusko se vydal Gorožanin až do Chabarovsku. Na snímku z 4. 9. 2022 jej vidíme už u Chabarovsku, po překročení řeky Amur. (foto: Telekanal Chabarovsk)

V tendru Chabarovského kraje se jednalo o naprostou formalitu, odhadovaná cena 85 500 000 RUB byla totiž díky osamocené účasti UTTZ ponížena jen na 85 072 500 RUB a 1 trolejbus tak vyjde v přepočtu na 11,2 mil. Kč. V tendru města Chabarovsku byla počáteční cena ponížena o téměř 6 mil RUB, když spadla z odhadovaných 171 mil. RUB na 165,015 mil. RUB. V tomto případě tedy jednotková cena bude 10,8 mil. za tentýž typ vozu. Do soutěže se sice ještě hlásila jiná firma, její nabídka byla ale hodnotící komisí ohodnocena jako nežadoucí, a tedy vyloučena z tendru. Snad aby se zastupitelé Chabarovsku zbavili podezření z přihravání zakázek spřátelné firmě (s UTTZ se jednalo na chabarovské radnici už v květnu 2022), rozhodli se před pár dny prohlasovat koupi 7. vozu, ačkoli ušetřené prostředky by na celý nový vůz zdaleka nestačily. Ve výsledku však Chabarovsk získá 10 nových bateriových trolejbusů, které budou dodány už do konce prosince 2022.

Gorožanin na testech dne 1. 10. 2022. (foto: Aleksandr G.)

Díky novým vozům a zejména jejich bateriím mají být obnoveny některé zaniklé trolejbusové linky a také rekonstruována přeživší trolejová síť, která nyní neumožňuje efektivní dobíjení nových trolejbusů. Chabarovsk si však navzdory rušení různých trolejbusových linek v posledních zhruba 15 letech své troleje v mnoha případech zachoval, a tak by baterie mohly sloužit spíše pro případné rozšíření trolejbusové dopravy do lokalit, kam nikdy v minulosti trolejbusy nejezdily, což je případ třeba trasy tramvajové linky č. 6, která byla před časem kvůli havarijnímu stavu infrastruktury zrušena.

Ve výsledku v Chabarovsku vidíme obrat v osudu tamní trolejbusové dopravy o pomyslných 180 stupňů. Opakovaně se totiž skloňoval zánik místní trolejbusové dopravy a město také několikrát sanovalo dluhy svého dopravního podniku. I když se už před necelými dvěma léty podařilo získat aspoň 20 ojetin BKM 321 z Moskvy, trolejbusová infrastruktura se dosud neobnovila a počet linek nerozšířil. Navíc se ukázalo, že ojeté vozy ve své první dálněvýchodní zimě vypovídaly často provoz, nebo se je ráno nepodařilo nastartovat a vypravovat z vozovny. Dodejme ještě, že sousední a od Chabarovsku jižně ležící Vladivostok nejenže žádné ze slibovaných ojetin z Moskvy nedovezl, ale momentálně nemá ani žádné plány na rozvoj svého miniaturního trolejbusového provozu, který mu po masivním rušení jeho trolejbusových tratí v tomto století zbyl.  

 

Podobné články