Menu

Charkov shání finance na nové tramvaje

Po zkouškách se tramvaj uschovala v jedné z místních vozoven, kde je střežena. Zde ji vidíme na snímku ze 14. října 2021. (foto: Aleksej Lubencov/transphoto.ru)
Po zkouškách se tramvaj uschovala v jedné z místních vozoven, kde je střežena. Zde ji vidíme na snímku ze 14. října 2021. (foto: Aleksej Lubencov/transphoto.ru)
Stáhnout PDF
Tramvaje
06. 02. 2022 23:22
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Poté, co na konci října 2021 skončily zkoušky tramvaje Metelista na třech charkovských tramvajových linkách, se mezi tamní veřejností i v lokálních médiích objevily zprávy, že město nebude chtít tramvaje tohoto typu koupit. 

Ve druhé polovině ledna ovšem tyto zprávy dementoval charkovský radní pro infrastrukturu, Jevgenij Vodovozov, který tramvaj naopak pochválil, a to mimo jiné za její jízdní vlastnosti na sklonově náročných tratích i v obloucích. Uvedl, že finance na tramvaje švýcarského výrobce nyní město nemá, to však neznamená, že nebudou v budoucnu. Ředitelka charkovského odboru pro interakci s mezinárodními agenturami a finančními ústavy, Olga Děmjaněnko, k tomu uvedla, že probíhá spolupráce s Evropskou investiční bankou (EIB) za účelem získání prostředků na nový vozový park. Paralelně s tím se vedou rozhovory Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj za účelem získání financní na obnovu infrastruktury. „Potřebné finanční prostředky budou přislíbeny, až se dostaneme s mezinárodní finanční organizací do cílové rovinky a zjistíme všechny podmínky pro spolufinancování z rozpočtu města,“ uvedla ředitelka. Podle ní „Evropská investiční banka již organizuje výběrové řízení na určení mezinárodního konzultanta, který připraví studii proveditelnosti na projekt nákupu kolejových vozidel s ekologickým a sociálním přínosem, otevření nových tratí a vylepšení starých tratí. Pokud začne konzultant pracovat koncem března, tak na konci léta se objeví studie proveditelnosti, se kterou projdeme věřitelskou komisí, a na tento projekt tím budou přiděleny prostředky.“ Na stránce EIB ovšem žádný tendr vztažený pouze k Charkovu nevisí. Děmjaněnko každopádně ještě uvedla, že Charkov plánuje ve druhé polovině roku 2022 zahájit nákup nových vozidel  a tím přistoupit k obnově vozového parku městské hromadné dopravy.

I kdyby Charkov takto rychle peníze od některého ze zahraničních věřitelů získal, je jisté, že bude muset vypsat tendr, aby bylo vyhověno platné ukrajinské legislativě. Stadler se už pokusil jednoho ukrajinského tendru na nové tramvaje účastnit a byl vyřazen pro údajné nesplnění podmínek soutěže a nezajištění dodatečné nápravy nalezených chyb poté, co byl k tomu vypisovatelem tendru vyzván. Nových 18 tramvají pro Dnipro a Kryvyj Rih dostaly šanci dodávat domácí Tatra-Jug a, poněkud překvapivě, i dealer ruského podniku UKVZ. Stadler se však nevzdal a vyrazil do boje, když se obrátil na ukrajinský antimonopolní úřad a argumentoval tím, že bylo jednak narušeno jeho právo na objektivní a nezaujaté posouzení jeho soutěžní nabídky a také tím, že nabídka domácí Tatry-Jug rovněž neměla zadání tendru vypsaného Odborem bydlení a komunálních služeb a výstavby Dněpropetrovské oblastní státní správy odpovídat. Antimonopolní úřad dne 31. 1. 2022 nařídil vypisovateli tendru nabídku Stadleru vrátit do hry. Daný odbor dne 4. 2. 2022 Stadler opravdu do soutěže opět zařadil a ten se díky tomu může 10. února 2022 účastnit elektronické aukce, jež byla už podruhé přesunuta. Že by v aukci uspěl dealer ruské společnosti, se nedá čekat, takže se nabízí otázka: porazí Stadler domácí Tatru-Jug a postará se o senzaci? 

Aktuální stav tendru na 18 tramvají pro Dnipro a Krivoj Rog. (zdroj: Prozorro)

Podobné články