Menu

Chorvaté dodají do Lotyšska dalších šest tramvají

Jediné město, v němž se až do roku 2018 podařilo Končaru uspět, byl Záhřeb, kam bylo dodáno celkem 142 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Jediné město, v němž se až do roku 2018 podařilo Končaru uspět, byl Záhřeb, kam bylo dodáno celkem 142 vozů. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
20. 08. 2020 18:11
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Lotyšské město Liepāja podepsalo další smlouvu s chorvatskou společností Končar na dodávku 6 nových tramvají. První kontrakt (počítající rovněž s dodáním šesti vozidel) byl podepsán v listopadu 2018. Tyto vozy by měly být dodány ještě v průběhu letošního roku.

Pro chorvatského výrobce, který naposledy tramvaj vyrobil v roce 2009, představoval úspěch v Lotyšsku první zahraniční vítězství v tendru na nové tramvaje, přestože se již dříve firma snažila poměrně usilovně o dobývání nejrůznějších teritorií (např. vítězství v polské Lodži firma ztratila v důsledku zrušení výběrového řízení). Dosud společnost vyrobila 142 vozů řady TMK 2200 a TMK 2200-K (zkrácená varianta), které byly všechny dodány do chorvatské metropole Záhřebu.

Takto by měly nové tramvaje pro lotyšskou Liepāju vypadat. (zdroj: Končar)

V roce 2018 se podařilo neúspěchy let dřívějších prolomit v Liepāji, kde jsou tramvaje provozovány již od roku 1899, přičemž v provozu je dnes jen jediná linka, na které slouží československé tramvaje KT4SU a ojeté vozy KT4D. Končar v roce 2018 porazil polskou konkurenci v podobě Modertransu, jenž v rámci hodnocení obdržel jen 68,03 bodů, zatímco Končar 97 bodů (ze 100 možných). Velkou váhu v hodnocení měla cena, kterou Končar nabídl výrazně nižší než jeho polský soupeř. Zatímco výrobce z Poznaně požadoval za jeden vůz okolo 54,5 mil. Kč, v případě Končaru šlo jen o 38 mil. Kč/vůz. Poptávány přitom byly pouze krátké tramvaje o délce cca 20 m. Vozidla Končaru mají mít konkrétně délku 20 706 mm. Koncepčně se jedná o tříčlánková vozidla, která jsou řešena jako 100% nízkopodlažní a úzkorozchodná (1 000 mm).

Součástí kontraktu z roku 2018 byla i opce, která počítala s dodáním dalších až osmi vozů, čímž by bylo možné nahradit celou flotilu československých „ká té čtyřek“. Pořízení dalších nových tramvají ale bylo závislé na získání financování. To se podařilo zajistit prozatím jen na dalších 6 vozů, když většinu z pořizovací hodnoty zaplatí EU. K podpisu smlouvy došlo dne 18. 8. 2020 a výrobce má na dodání vozů přesně dva roky (tedy do srpna 2022). Město se nadále snaží získat peníze i na zakoupení posledních dvou vozů, a tím využít celý rozsah původního kontraktu.

Podobné články