Jak jsme informovali v našem článku z 9. 3. 2023, vypsala chorvatská metropole výběrové řízení na dodání celkem 20 středněkapacitních vozů, což představuje vůbec první pokus o obnovu vozového parku v Záhřebu od roku 2010, kdy byly do provozu uvedeny poslední tramvaje z produkce místního producenta, společnosti Končar.
Připomeňme, že Končar přišel s vlastním řešením nízkopodlažních úzkorozchodných tramvají před dvaceti lety, kdy podepsal (v únoru 2003) první smlouvu na dodávku sedmdesáti 32m vozů, na jejichž výrobě se vedle Končaru podílely zpočátku ještě podniky TŽV Gredelj a Đuro Đaković v rámci konsorcia CroTram, z nějž však postupně oba další členi odpadli. První vozy byly do provozu uvedeny v roce 2005 a do června 2010 se nakonec podařilo zařadit 142 tramvají, z toho dvojice odpovídala kratší délkové modifikaci TMK 2300 o délce 20 740 mm, s níž Končar později uspěl v lotyšské Liepāji. Vítězství v pobaltské republice, kam byly poslední vozy dodány loni na podzim, umožnilo Končaru udržet si reference na výrobu nových tramvají, podle nichž pak byly naroubovány podmínky aktuálního výběrového řízení, jež počítá s 20 vozidly.
Přestože zadání bylo formulováno tak, aby nevylučovalo jediného domácího výrobce, což lze asi chápat, nebylo přece jen napsáno Končaru natolik na míru, aby se do tendru nemohl přihlásit i některý z dalších výrobců, který by chtěl o přízeň záhřebského DP usilovat. Přesto potenciální konkurenti bitvu o Záhřeb vzdali a podle očekávání o zakázku projevil zájem pouze Končar.
Odhadovaná hodnota tendru činila bez DPH 39 485 035,50 €, tedy zhruba 928 mil. Kč (46,4 mil. Kč/vůz). Končar měl nabídnout cenu o něco nižší, konkrétně 37 780 000 € (tj. cca 887,8 mil Kč). Jedna tramvaj o délce 21 m by tak měla vycházet na přibližně 44,39 mil. Kč.