Menu

Čínské elektrobusy BYD pro Finsko, Španělsko i Izrael

15m elektrobus z produkce BYD ve službách dopravce Nobina ve Finsku. (foto: BYD)
15m elektrobus z produkce BYD ve službách dopravce Nobina ve Finsku. (foto: BYD)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 12. 2021 18:10
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Čínský výrobce elektrobusů BYD stále zvětšuje svůj podíl v rámci dodávek tohoto druhu vozidel do Evropské unie. Koncem listopadu oznámila společnost nové objednávky z Finska a Španělska, mimo EU poté zabodovala opětovně v Izraeli.

Dopravce Nobina z Finska si nedávno objednal 70 vozů BYD, z toho 42 o délce 13 m a 28 elektrobusů o délce 15 m, které mají být všechny dodány v létě 2022. Do provozu budou vozy nasazeny v oblasti okolo Helsinek. Elektrobusy využívají stále baterie na bázi železo-fosfátu (LFP), podle sdělení výrobce mají mít díky nové technologii autobusy prodloužený dojezd na 400 km (v případě 13m vozů) a dokonce 450 km v případě 15m vozů. Pro Nobinu jde v krátké době o druhou velkou objednávku čínských vozidel. Ta poslední – zahrnující dodání 119 elektrobusů o délkách 12 m, 13 m, 15 m a 18 m – byla zařazena do provozu teprve letos v létě. Celkem výrobce BYD prodal v rámci skandinávských zemí okolo 600 svých elektrobusů. 

Přehlídka elektrobusů BYD ve flotile dopravce Nobina. K dispozici jsou vozy o délkách 12, 13, 15 a 18 m. (foto: BYD)

Další významnou zakázku (uzavřenou již v září, avšak BYD o ní informovalo až v závěru listopadu) získal čínský producent na jihu Evropy. Dopravce TMB z Barcelony si poprvé objednal 25 elektrobusů o délce 12 m. Dosud se elektrobusy čínského producenta objevovaly ve městě jen v rámci testů. Autobusy mají být vybaveny pantografem pro příležitostné nabíjení, což má zvětšovat jejich akční rádius, nicméně použity budou i tentokrát lithium-železo-fosfátové baterie o kapacitě elektrické energie 442 kWh, které mají podle výrobce umožnit jednorázový dojezd až 400 km (dle měření testu SORT II). BYD má vozidla dodat v průběhu let 2022 a 2024. Dalších 24 elektrobusů poté na základě vítězství v témže tendru dodá Solaris, takže provozovatel bude mít k dispozici zajímavé srovnání.  

Číňané sklidili opakovaný úspěch také v Izraeli, kde obdržel objednávku na rovných 100 vozů od dopravce Egged. Elektrobusy mají být provozovány ve městě Haifa, jež je největším izraelským přístavem. BYD dodal první vozy dopravci Egged již v roce 2017, kdy bylo dodáno 24 vozů, jež slouží vedle Jeruzaléma rovněž v Haifě. Dalších 13 elektrobusů dodal v mezičase výrobce BYD do dalších měst.

Stovka nyní objednaných elektrobusů by měla být do města na pobřeží Středozemního moře dodána před koncem roku 2022. 

Podobné články