Ruský výrobce Trans-Al’fa se letos těší z nebývalého přísunu trolejbusových zakázek. Zatím se spíše jednalo o malé série či „kusovky“, avšak po Krasnojarsku objednávajícím minulý měsíc 30 parciálních trolejbusů se nyní dostavil ještě větší úspěch. Vologdský výrobce totiž slaví v zabajkalskajé Čitě, která si u něj objednala celkem 44 vozů.
Na jaře 2021 se objevila zpráva, že město nakoupí 15 nových trolejbusů, přičemž v červenci vypsaný tendr vedl díky své otevřenosti k podstatnému snížení ceny. Očekávaná cena totiž byla 346,8 mil. RUB, vysoutěžená 256,8 mil. RUB (cca 5,3 mil. Kč/vůz). Konkurenci Trans-Al’fy představovaly jednak firma Dilerskij centr „Jug“ z Krasnodaru – ta se v minulosti objevovala v ruských trolejbusových tendrech sporadicky a nabízela trolejbusy Belkommunmaše – a jednak Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod (UTTZ). Město následně v srpnu oznámilo, že díky úspoře ve výši zhruba 90 mil. RUB (cca 28 mil. Kč) nakoupí o tři vozy více. Tyto trolejbusy byly vysoutěženy v září 2021, opět přitom bylo dosaženo významné úspory (z cca 73 mil. RUB na cca 52,8 mil. RUB za tři vozy, neboli se jeden vůz kupuje za cca 5,5 mil. Kč). Soutěžily mezi sebou Trans-Al’fa a její konkurencí byla jen firma Dilerskij centr „Jug“.
V srpnu byl ještě vypsán další tendr na 17 vozů, a to v očekávané hodnotě 393 mil. RUB. I tento tendr vyhrála Trans-Al’fa, poraženými byly opět Dilerskij centr „Jug“ z Krasnodaru a UTTZ. Vysoutěžená cena spadla na 278 mil. RUB (5 mil. Kč/vůz). Tím se dostáváme k počtu 35 ks (15 + 17 + 3). Na konci září 2021 ovšem radnice Čity oznámila, že do města přišel první ze 44 trolejbusů od Trans-Al’fy. Odkud se ale vzalo oněch chybějících 9 kusů do počtu 44, je ovšem neznámo. Je sice pravdou, že radnice Čity chtěla v červenci 2021 pořídit ještě dalších 10 trolejbusů, nicméně tendr v maximální stanovené hodnotě 231,2 mil. RUB byl ve druhé polovině července zrušen. Na druhou stranu nesmíme zapomenout na to, že díky otevřenosti všech tří výše zmíněných soutěží, v rámci kterých byly všechny předložené nabídky komisemi posouzeny jako věcně správné a v souhlasu se zákony Ruské federace, došlo k významným úsporám – u tendrů na 3 a 17 vozů se jednalo o v přepočtu téměř 45 mil. Kč, za které si město mohlo tento počet 9 vozů ještě dovolit přikoupit. Ostatně nový vozový park pro Čitu je plně financován federálním programem „Čistý vzduch“ a bylo jen na Čitě, jak s přiděleným balíkem peněz financí naloží.
Díky 44 novým vozům, jež budou všechny řešeny jako klasické, by měla být obnovena zhruba polovina čitského vozového parku. Ten má sice nyní okolo 110 vozidel, avšak funkčních jich je nyní jen něco málo přes 90 ks, a to zejména proto, že se přibližně polovina z 30 ex-moskevských trolejbusů ještě neuvedla ve svém novém bydlišti do provozu. Některé kusy ex-moskevských ojetin se však zřejmě ani nikdy nezprovozní a budou se kanibalizovat. Kromě toho se ale ještě musí město začít zbavovat starých vozů. Tím se tedy počet funkčních trolejbusů zřejmě přes laťku 100 vozidel ani nepřehoupne a Avangardy od Trans-Al’fy se tak opravdu postarají o obnovu zhruba poloviny místního trolejbusového parku.
Přístup Čity k trolejbusové dopravě je naprosto opačný, než jaký razí dvě jiná města mající v Dálněvýchodním federálnímu okruhu trolejbusové provozy: Vladivostok a Chabarovsk. Tato dvě města totiž nechala své trolejbusové sítě v tomto století postupně zchátrat a pokrátit na mimimum, přičemž se stále čeká, zda je jednou v dohledné době nezavřou. Čita naopak svou MHD staví téměř výhradně na trolejbusech a chce pro ně do dvou let vybudovat další dvě tratě.
Už v září 2021 Čita vypsala tendr na stavbu jedné z nich. Jednat se má o zhruba 2 km dlouhou trať vedenou od severně umístěné vozovny dále k severní periferii do osady Kaštak. Očekávaná hodnota zakázky, jež má být financována z téhož programu, je 253,5 mil. RUB (cca 77 mil. Kč). Ministr přírodního zdrojů Zabajkalského kraje, Sergej Němkov, ovšem přišel ve druhé polovině září t. r. s návrhem, aby se trať nestavěla a místo ní se tímto směrem nasazovaly parciální trolejbusy. Dle jeho stanoviska bude velká část peněz přidělených na stavbu nové trati určena na demolice několika domů či vyvlastnění pozemků a nadto ještě bude muset být překřížena železniční trať a tyto peníze by se dle něj daly uplatnit jinde. Na druhou stranu se ministr zastal trolejbusů a uvedl, že by byly lepším řešením než elektrobusy, které pro danou relaci navrhoval guvernér Zabajkalského kraje. Nicméně tendr na stavbu nové trolejbusové trati byl uzavřen a jeho vítězem se stal jediný účastník, kterým byla městská firma. Ta přitom ve své nabídce neslevila ani o rubl. Zdá se tedy, že se troleje nakonec na Kaštak natáhnou.